Voor de collega’s in de C-suite mag de CEO dan van vlees en bloed zijn, voor medewerkers op meer afstand is het een soort avatar. Zij creëren voor zichzelf een beeld van wie de leider lijkt te zijn, op basis van zijn uitdijende verzameling mails, tweets, speeches, video’s en wat ze her en der zoal nog meer oppikken. Ze zien daardoor hun CEO niet als echt mens, maar als denkbeeldige constructie.
Geschatte leestijd: 2 minuten
Inhoudsopgave
Beeldvormingsprincipes
Zo ontstaat de mentale constructie:
- Werknemers zoeken naar een antwoord op specifieke vragen: Geeft de CEO om mij persoonlijk? Heeft hij hoogstaande normen? Een aansprekende toekomstvisie? Is hij ‘menselijk’?
- Het beeld wordt gecreëerd op grond van maar heel weinig informatie, en vooral op grond van verhalen.
- Mensen pikken alleen verhalen op die ze geloofwaardig achten. Liefst anekdotes van derden, die via informele kanalen worden gedeeld.
Sterke verhalen
- Toen er piepkleine krasjes waren ontdekt op producten bij de Chinese fabrikant Haier, zette CEO Zhang Ruimin de productielijn stop. Hij instrueerde werknemers om een hamer te pakken en de imperfecte producten volledig in puin te timmeren.
- Toen het zoontje van een Microsoft-medewerker zijn leukemiemedicijnen niet langer vergoed kreeg, stuurde de medewerker daarover een mail naar Bill Gates. Hij werd op Gates’ kantoor ontboden, en hoorde hoe die de baas van de verzekeraar uit een vergadering liet roepen en ‘compleet over de kling haalde’ – waarna het medicijn weer werd vergoed.
Kun je je avatar oppoetsen?
Misschien, als het je lukt om anekdotes los te maken rond de vragen die werknemers zich stellen:
- Zorg en interesse. Weet wie in je organisatie moeilijke tijden doormaken, en vind manieren om hen te helpen. Een persoonlijk woord is het minimum.
- Hoogstaande normen. Het gaat hier niet om streven naar algehele perfectie maar om één of twee concrete – anekdotische – dingen, waarin je zeer consistent bent. Bijvoorbeeld: altijd stipt op tijd zijn. En dat ook van anderen eisen.
- Visie. Vooral verhalen over het verleden (bijvoorbeeld hoe je het bedrijf ooit begon) sterken anderen in het idee dat je visionair bent.
- Menselijkheid: toon je fouten, tegenslagen of persoonlijke tekortkomingen. En: laat merken dat je niet beter bent dan anderen. Bijvoorbeeld door in de bedrijfskantine te eten en daar net als ieder ander te betalen.
Bron: Harvard Business Review
Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive