Bedrijven kunnen complexe projecten zelden helemaal in hun eentje uitvoeren. Ze hebben voor bepaalde onderdelen externe partners nodig. Het heeft voordelen om in complexe projecten vaker met dezelfde externe partners te werken. Maar er zijn ook nadelen, zo blijkt uit een onderzoek onder bruggenbouwers.
Heel vaak werken ondernemingen meer dan één keer samen met een partner. Daar is natuurlijk op zich veel voor te zeggen. Zeker wanneer de eerdere samenwerking prettig en effectief was.
Voordelen van opnieuw samenwerken met vaste partners
Voorstanders van herhaalde partnerships stellen dat de partners hun eerdere ervaringen kunnen benutten om:
- communicatieplatforms te hergebruiken
- op maat gesneden technologie te hergebruiken
- gecoördineerde routines te stroomlijnen
- efficiënt problemen op te lossen
- goed onvoorziene omstandigheden te reageren.
Nadelen van opnieuw samenwerken met vaste partners
Niet iedereen is overtuigd van de voordelen van (te veel) herhaalde projectsamenwerkingen. Het kan leiden tot achterover leunen en luiheid: de bedrijven voelen zich wel lekker bij de status-quo en zoeken niet meer naar nog betere partners.
Goedkopere, gretigere en mogelijk innovatievere partners worden over het hoofd gezien.
Onderzoek bij bruggenbouwers
Onderzoekers van de University of Portland en de University of Oregon hebben het onderzocht bij een flink aantal bruggenbouwprojecten in Oregon tussen 2000 en 2007.
In Oregon is het wettelijk verplicht dat de hoofdaannemer werk uitbesteedt aan minstens één onderaannemer. In de praktijk wordt er werk uitbesteed aan gemiddeld drie partners. Ondernemingen werken dan vaak met dezelfde partners.
Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen er voordeel bij hebben om met dezelfde partners samen te werken. Want op basis van de eerdere samenwerking voorzien ze meer efficiency. Daardoor offreren ze lagere prijzen – waardoor ze 8% meer kans hebben om de opdracht binnen te halen.
Ondernemingen overschatten vaak de kostenbesparingen die ze verwachten als gevolg van herhaalde partnerships.
Máár: het blijkt ook dat ondernemingen de kostenbesparingen als gevolg van herhaalde partnerships meestal overschatten. Daardoor is hun winstgevendheid gemiddeld 0,2% lager dan bedrijven die niet met dezelfde partners werken. Dat lijkt weinig, maar het gaat wel om miljoenenprojecten.
Opportunisme
Herhaalde partners worden opportunistisch, zeggen de onderzoekers. Ze beseffen dat ze de macht hebben om hogeren prijzen af te dwingen naarmate de relatie zich ontwikkelt.
Of ze worden gemakzuchtig en zetten niet meer alles op alles om zo efficiënt mogelijk te werken en om te vernieuwen.
Herhaalde partners kunnen opportunistisch worden. Of gemakzuchtig.
Goedkopere, gretigere en mogelijke innovatievere partners worden over het hoofd gezien, wat de hoofdaannemer duur kan komen te staan. ‘Uitbesteding is zinvol als er veel taken zijn en als de onzekerheid beperkt is’, schrijven de onderzoekers.
Prijs betalen
‘Maar er wordt wel een prijs betaald voor deze samenwerkingsrelatie: firma’s kunnen kwetsbaar worden, verslappen en betere alternatieve partners over het hoofd zien. In die zin gaan vrienden en winst niet samen.’
Bron: Academy of Management Journal, april 2016
Leestip: Leren samenwerken tussen organisaties (Managementboek van het Jaar 2013)