Hoe manage je creatieve mensen in je organisatie die zichzelf als ‘artiesten’ zien?
Vooropgesteld: het vergt altijd specifieke vaardigheden om creatieve te mensen te managen – of het nu in de IT is, R&D, marketing of welke afdeling dan ook. Maar binnen die creatieve contreien is er nog een groep die weer een heel andere benadering vergt. Creatives die zichzelf beschouwen als ‘artiesten’, zeggen onderzoekers van de University of California en Stanford University, zijn nauwelijks te sturen. Het gaat hier niet om kunstenaars in de zin van schrijvers en schilders maar om 15 tot 20% van de creatieve professionals die zichzelf zien als ‘scheppers van unieke output die het resultaat is van persoonlijke, artistieke visies’. Daarmee onderscheiden ze zich van het gros van de creatives, die zichzelf vooral als probleemoplossers beschouwen – een diersoort waarmee je makkelijker samenwerkt. De artiesten onder de creatives hebben een aparte gebruiksaanwijzing. Ze willen hun eigen, unieke, creatieve stempel op werk drukken (waardoor ze zich verzetten tegen input van anderen). Ze willen volledige controle over hoe hun ideeën worden uitgevoerd – nog een reden dat ze niet op inmenging van anderen zitten te wachten. En hun motivaties zijn niet-commercieel: ze willen mooie dingen creëren vanuit hun authentieke zelf en vinden het bijna een morele plicht om zich te verzetten tegen regels, macht en gezag. Klinkt licht arrogant, maar feit is dat van deze mensen nou inderdaad vaak het soort briljante, doorslaggevende ideeën en producten komt waar geen organisatie zonder kan.
Vier tactieken
Hoe kom je tot betere samenwerking met deze soms geniale lone wolves? Uit het onderzoek blijkt dat deze vier tactieken effectief zijn:
- Geef ze brede suggesties of inspireer ze in algemene zin. Kom niet met specifieke ideeën. Als je deze mensen een globaal, onuitgewerkt idee voorlegt, zijn ze meer bereid om erover na te denken en het op te pakken. Zodat het van hen kan blijven.
- Temper je enthousiasme. Artiesten accepteren input eerder als die zonder emotie wordt gepresenteerd. Als je te enthousiast met ideeën komt, denkt de artiest dat je het proces wilt overnemen. Te bedreigend.
- Vraag niet meteen om een beslissing. Als je artiesten dwingt om meteen te reageren – is er grote kans dat het een nee wordt. Geef ze tijd om het idee te evalueren en te laten indalen.
- Betoon respect en ventileer gelijkgestemdheid. Zo toon je artiesten dat jouw ideeën en die van hen op dezelfde lijn liggen. Als je laat zien dat je begrijpt hoe zij denken en dat je eerder werk van ze kent, staan ze meer voor je open.
Bron: Harvard Business Review, oktober 2015