Conflicten en ruzie zijn niet noodzakelijkerwijs slecht: mensen hebben soms gewoon uitgesproken meningen waar ze achter gaan staan. Wat er daarna gebeurt, dáárover moet je je zorgen maken.
Als je denkt dat je ruzie of conflicten kunt voorkomen ben je naïef. Breng mensen bij elkaar en vroeger of later heb je oorlog. Als je denkt dat je conflicten kunt managen, ben je net zo naïef. ‘Dat kan alleen als je iedereen een frontale lobotomie aanbiedt’, aldus Michael Jacobs van CMP Resolutions (conflictoplossing).
Jacobs’ gouden oplossingsregels voor ruzie
- Praat met je tegenstander (dus niet meteen met je manager). Gevaarlijk is vooral het oordeel dat je na een conflict over iemand velt. Dat heeft geen uiterste houdbaarheidsdatum en kleurt elke volgende interactie.
- Praat vanuit wat je zelf ervaart. Dus niet: ‘Ik wil met je praten omdat jij…’ (dan eindigt het gesprek voor het begint: de ander sluit zich af of slaat terug) maar ‘Ik wil met je praten omdat ik… ’. Dit vergt discipline, ook om het vol te houden, maar met beschuldigingen kom je nergens.
- Onredelijke mensen bestaan niet. De ander is alleen in jouw ogen onredelijk. Het is essentieel om te begrijpen hoe je tegenstander het ziet: vat dat samen voor de ander en vraag om bevestiging.
- Neem even afstand. Er is niets mis mee om te zeggen dat je tijd wilt nemen om na te denken over wat de ander heeft gezegd. Misschien zijn er meer gesprekken nodig; boze mensen hebben de neiging om vast te lopen in steeds weer hetzelfde verhaal.
- Neem afscheid. Word je elke nacht wakker met wraakfantasieën, vraag jezelf dan af of je wel kunt leven met de situatie. Niet? Ga dan elders werken.
Bron: Management Today
Door: Yvonne Halink
Boekentips: