Twee kapers op de kust
Doen we de goede dingen? Dingen doen we toch wel, of we ze als goed betitelen is een tweede. Wat […]...
De cultuur van een organisatie staat niet op zichzelf maar heeft relaties met de cultuur van een bepaalde beroepsgroep (accountants, adviseurs, artsen), met die van een sector of bedrijfstak (banken, verpleging, dienstverlening) en met die van een land. Je kunt je ook afvragen of een organisatie een cultuur heeft of een cultuur is.
Cultuur is aangeleerd en niet aangeboren. Cultuur wordt overgedragen via onze sociale omgevingen niet via onze genen. Het moet dan ook worden onderscheiden van de menselijke natuur en van de individuele persoonlijkheid.De cultuur en werkomgeving van Google
‘Ons hoofdkantoor (het Google plex) ligt in Mountain View (Californië). Tegenwoordig is dit slechts een van de vele kantoren die we over de hele wereld hebben. Hoewel niet alle Google-kantoren hetzelfde zijn, zijn er wel enkele algemene overeenkomsten. Dit kunt u onder andere tegenkomen in een Google-kantoor:
- Een beetje couleur locale in elke locatie om de regio en persoonlijkheid van elk kantoor weer te geven, van een muurschildering in Buenos Aires tot skigondels in Zürich.
- Fietsen of scooters voor snel vervoer, honden, lavalampen, massagestoelen en grote opblaasballen.
- Googlers die kantoren, tenten en vergaderruimten delen.
- Laptops zijn overal en worden standaard verstrekt zodat iedereen onderweg kan coderen, e-mailen en notities maken.
- Tafelvoetbal, pooltafels, volleybalvelden, allerlei videogames, piano’s, pingpongtafels en sportzalen met yoga- en danslessen.
- Clubs van medewerkers met allerlei gezamenlijke interesses, zoals meditatie, films, wijnen en salsadansen.
- Gezonde lunches en diners voor alle medewerkers in verschillende cafés.
- Pauzeerruimten vol met allerlei heerlijke snacks en drinken om Googlers te helpen de dag goed door te komen
Reflectie Wat zijn de vier meest voorkomende rituelen in jouw organisatie? En passen ze wel bij wat je wilt met je organisatiecultuur?
Met nieuwe symbolen krijg je nog geen nieuwe cultuur
Een te lichtzinnige aanpak van cultuurverandering verdient geen aanbeveling. Trainingsprogramma’s zonder ondersteuning door harde veranderingen leiden alleen tot lippendienst en zijn weggegooid geld. Je moet altijd achterdochtig zijn over voorstellen om iemand anders te trainen. Training is alleen effectief als de betrokkene getraind wil worden. Bij pogingen om culturen te veranderen krijgen nieuwe symbolen vaak veel aandacht. Ze vallen op: een nieuwe naam, een nieuw logo, uniformen, reclamekreten en portretten aan de muur. Dit alles behoort tot het modieuze terrein van de “corporate identity”. Maar symbolen zijn niet meer dan het oppervlakkigste niveau van een cultuur. Zonder ondersteuning door meer fundamentele veranderingen op het niveau van helden, rituelen en de waarden van belangrijke leiders zijn nieuwe symbolen alleen maar een hoop lawaai, dat snel verklinkt.’ – (Hofstede)
"*" geeft vereiste velden aan