Mensen enthousiasmeren en tegelijkertijd hoge prestaties leveren waardoor de marktwaarde van Philips Lighting met 7 procent is gestegen in 2011. Dankzij deze prestatie mag Roy Jakobs zich de Young Captain of the Year noemen. Hij kreeg de prijs maandag 21 november 2011 uit handen van minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I).
Verhagen is onder de indruk van de kwaliteit van genomineerden voor de Young Captain Award. ‘Drie jonge mensen die grote verantwoordelijkheden nemen. Daarmee leveren ze een grote bijdrage aan de kracht van hun bedrijf,’ aldus de bewindsman. ‘Managers als Roy Jakobs combineren succesvol leiderschap met het vinden van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Die managers kunnen we goed gebruiken.’
Innovatieve LED-lampen
Jakobs begon zijn carrière bij Shell, waar hij betrokken was bij de oprichting van prijsvechter Tinq. Vervolgens werkte hij bij uitgever Reed Elsevier, waar hij ondanks economisch moeilijke tijden drie jaar achter elkaar groei wist te realiseren. Als Chief Marketing Officer bij Philips Lighting heeft hij de innovatieve LED-lampen op de markt weten te zetten. Binnenkort wordt Jakobs bij Philips CEO voor Midden-Oosten en Turkije.
De Young Captain of the Year Award wordt jaarlijks uitgereikt aan jong zakelijk toptalent. De Young Captain is een boegbeeld voor inspirerend en innovatief leiderschap. Het doel van de achterliggende stichting is het stimuleren van vernieuwend ondernemerschap in Nederland. Minister Verhagen is voorzitter van de jury die de winnaar selecteert. Roy Jakobs mag als Young Captain komend jaar mee met een handelsmissie naar het buitenland.