Wie actief is op TikTok heeft de hashtag #quietquitting vast weleens voorbij zien komen. Als gevolg van langdurig thuis of hybride werken, zijn sommige werknemers minder betrokken bij hun werkgever. In combinatie met de toenemende behoefte aan een goede werk-privébalans, heeft dit ervoor gezorgd dat de trend van ‘quiet quitting’ steeds meer aan populariteit wint.
Anders dan de naam doet vermoeden, nemen ‘quiet quitters’ geen ontslag. Ze houden hun baan, maar doen alleen het minimale dat nodig is voor hun functie. Ze doen dus netjes hun werk, maar niets meer dan dat. Overwerken, extra initiatief tonen of een training bijwonen buiten werktijd zit er dus niet meer in. Hoe houd je jouw medewerkers betrokken bij hun werk? Melissa Rutjes zet vijf tips op een rij.
Tip 1: Organiseer vaker functioneringsgesprekken
In de meeste organisaties is het gangbaar om eens per jaar een functioneringsgesprek te houden. Door de frequentie van deze gesprekken te verhogen naar eens per kwartaal, creëer je een open dialoog met je medewerkers. Zo blijf je als manager voortdurend op de hoogte van de projecten waar ze aan werken, eventuele obstakels die ze ervaren en hun behoefte aan ondersteuning of extra middelen. Medewerkers op hun beurt zullen het waarderen dat ze hun manager regelmatig dergelijke feedback kunnen geven en zich meer gewaardeerd voelen. Rutjes: ‘Als je weet waar iemand waarde aan hecht kun je hem of haar beter tevreden houden, en voorkom je dat je belangrijke behoeften over het hoofd ziet.’
Tip 2: Stel duidelijke verwachtingen
Het is niet ongebruikelijk dat teams veranderen en dat takenpakketten na verloop van tijd uitgebreid worden. Maar als dit te snel bij nieuwe werknemers gebeurt, kunnen ze overweldigd raken. Als werkgever doe je er daarom goed aan om al tijdens het sollicitatiegesprek de verwachtingen en ontwikkeling van de functie duidelijk uit te spreken. Zo weet nieuw talent wat er van ze wordt verwacht en binnen welk tijdsbestek. ‘Maak samen een ontwikkelplan op basis van het groeipotentieel van je werknemers. Zo kunnen ze stap voor stap meer taken en verantwoordelijkheden op zich nemen en zich op hun gemak verder ontwikkelen,’ adviseert Rutjes.
Tip 3: Moedig leiderschap en leermogelijkheden aan
Werknemers die in hun loopbaan persoonlijke ontwikkeling nastreven, hebben doorgaans een hogere productiviteit en werktevredenheid. Als je als werkgever leer- en leiderschapsprogramma’s aanbiedt, draag je positief bij aan de toewijding en loyaliteit van werknemers. Als werknemers weten dat hun harde werk wordt beloond en ze het gevoel hebben dat hun werkgever investeert in hun toekomst, zullen ze minder snel vertrekken of zich terugtrekken, zoals quiet quitters doen.
‘Als werknemers aangeven geïnteresseerd te zijn in een breder takenpakket buiten hun bestaande team of afdeling, kun je daar als werkgever op inspelen. Geef ze de kans hun schouders te zetten onder een bepaald project waarbij meerdere teams betrokken zijn,’ adviseert Rutjes. ‘Zo geef je ze een gevoel van verantwoordelijkheid en verhoog je hun motivatie.’
Tip 4: Erken én beloon prestaties
Werknemers willen zich gewaardeerd en erkend voelen. Door ze te belonen voor goed werk, toon je niet alleen dat hun werk belangrijk is, maar ook dat het in hun voordeel werkt wanneer ze meer doen dan strikt noodzakelijk.
Een belonings- en erkenningsprogramma zorgt ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen voor de extra inspanningen die ze op het werk leveren. Rutjes: ‘Zoek het niet te ver of te groot. Er zijn tal van kleine dingen die je kan doen om medewerkers te laten zien dat je ze waardeert. Begin eens met een oprecht compliment tijdens de volgende teammeeting.’
Natuurlijk zijn er ook meer ingrijpende manieren om waardering te tonen, door medewerkers een promotie, bonus of salarisverhoging te bieden bijvoorbeeld. ‘Zo zien medewerkers dat, als ze hun best doen, er financiële beloningen en carrièremogelijkheden in het verschiet liggen,’ zegt Rutjes.
Tip 5: Respecteer grenzen en de werk/privé balans
De laatste tip die Rutjes meegeeft, is misschien wel de belangrijkste: zorg voor een goede balans tussen werk en privé. Onderzoek van Microsoft Teams wijst uit dat medewerkers die thuis werken per maand gemiddeld 28 uur meer werken dan werknemers die op kantoor werken. Ook voelt 51% zich eenzamer als gevolg van thuis werken en voelt 60% minder binding met collega’s. Allemaal oorzaken van ‘quiet quitting’.
Als werkgever kun je een belangrijke bijdrage leveren aan een gezond evenwicht tussen werk en privé. Een aantal voorbeelden van wat je kunt doen:
- Benadruk dat het beantwoorden van e-mails en telefoontjes buiten de werkuren optioneel is.
- Beloon op basis van resultaten die behaald worden, in plaats van op basis van het aantal uren dat werknemers ergens aan besteden.
- Compenseer medewerkers die overuren maken door ze extra verlofdagen te geven of een dagje vroeger te laten vertrekken.
- Geef medewerkers die parttime werken de mogelijkheid om op hun vrije dagen onbereikbaar te zijn, door bijvoorbeeld in hun e-mailhandtekening op te nemen op welke dagen ze afwezig zijn.
Bron: Robert Walters