Als een praktijk eenmaal is overgenomen en onmiddellijk resultaten oplevert, wordt de associatie met succes nog sterker. We zagen het al bij de IVF-klinieken: daadwerkelijke voordelen op de korte termijn (hogere scores, meer prestige) kunnen een bepaalde aan pak of strategie een air van succes geven. Maar op termijn kunnen de gevolgen negatief zijn.
Het verbaast me dat dit mensen verbaast. Iedereen snapt dat kortetermijneffecten vaak verschillen van de gevolgen op lange termijn. Dat is het hele idee achter investeren in dingen: we accepteren de pijn op de korte termijn (het kost geld) in ruil voor grotere winst op de lange termijn (er komt meer geld binnen). Vaak werkt dit ook de andere kant op. Een beetje winst op de korte termijn kan op de lange termijn een hoop pijn veroorzaken. Ik ben er sterk van overtuigd dat een organisatie die overweegt een nieuwe aanpak, strategie of nieuw proces te implementeren voor zichzelf eerst openhartig de vraag moet beantwoorden: wat zouden de consequenties op de lange termijn kunnen zijn? Dan zou de organisatie goed over die langetermijneffecten moeten nadenken, omdat ze kunnen verschillen van de gevolgen op korte termijn.