3D-printers worden steeds goedkoper. En dankzij snelle open-source ontwikkelingen, zie je ze niet meer alleen in de mainstream maakindustrie maar ook – juist – steeds meer in kleine designbedrijven. Op termijn zullen zelfs huishoudens liever investeren in een 3D-printer, dan dat ze steeds dezelfde producten blijven kopen.
Nieuwe waardeketens
Vooral in trendgevoelige fast changing consumer goods en waar snelheid een cruciale rol speelt, gaat het roer om. Dit zal de waardeketen en supply chain van menig bedrijf ingrijpend veranderen – zeker als het gaat om kleine, ‘eenvoudige’ producten (sieraden, muziekinstrumenten, sportartikelen).
Maar ook in de foodsector, bij restaurants en in de kledingindustrie wint de printer terrein. Al is het maar om te besparen op de dure factor arbeid.
Op termijn zullen zelfs huishoudens liever investeren in een 3D-printer, dan dat ze steeds dezelfde producten blijven kopen.
Ook de inzet in lagelonenlanden en de goedkope import van ver (denk China) nemen af als kleine firma’s en huishoudens zelf bepaalde producten kunnen gaan printen (denk aan speelgoed).
Leestip: ‘Een nieuwe revolutie van makers en uitvinders‘, interview met Remco Liefting over 3D-printen in Sigma 3, 2014
Van mondiaal naar lokaal
De verspreiding van 3D-printers is vooral te voorzien bij kortere, lokale waardeketens die in handen zijn van veel spelers en waar dicht bij de eindgebruiker wordt geproduceerd.
Ook firma’s die intermediaire producten maken liggen in de vuurlinie. Vrachtschepen installeren al printers aan boord om onderweg razendsnel reserveonderdelen te printen.
Vrachtschepen installeren al printers aan boord om onderweg razendsnel reserveonderdelen te printen.
Maakbedrijven die werken met natuurlijke materialen (hout, leer) of grondstoffen (olie) lopen het minste gevaar. Ze worden juist nog belangrijker, omdat ze aan veel meer spelers kleinere hoeveelheden ruwe materialen moeten gaan leveren.
Bron: Journal of International Business Studies, juni 2016
Lees ook:Â 5 trends in 3D-printingÂ