Het boek ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ van Boom uitgevers Amsterdam is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2020. De auteur Eveline van Zeeland stelt met haar boek dat marketing veelomvattend is. Het winnende boek handelt over het begrijpen van je klanten én het ontwerpen van creatieve oplossingen voor je doelgroepen. Zonder het onderzoekende los te laten, legt dit boek de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing.
Eveline van Zeeland doet een gewaagde maar geslaagde poging om marketing, customer experience, design en neuromarketing te combineren, met als doel marketeers aan te zetten tot een meer op analyse gebaseerde creativiteit.
Juryvoorzitter Hans Molenaar: “Deze combinatie hebben we nog niet eerder gezien. Het boek Marketing Design beschrijft compleet en degelijk hoe klantbeleving is te analyseren om daarna met die kennis de beste en voor de klant waardevolle oplossingen te creëren. De auteur blijft niet steken in vergezichten maar biedt een concrete aanpak met per fase veel praktische tools die uitnodigen om direct mee aan de slag te gaan.”
Eveline van Zeeland werkt als Associate Lector Smart Marketing en Strategie op de Fontys Hogeschool Marketing en is bezig met een promotiestudie aan de Universiteit van Twente. De jury roemt de aandacht voor creativiteit binnen marketing met het combineren van klantbeleving en de context waarin de klant zich bevindt.
Online invloed wint prijs voor beste studieboek
Dit jaar gaat de prijs voor het beste Marketing Studieboek naar ‘Online invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen. Ook dat boek is uitgegeven door Boom uitgevers Amsterdam.
Goede studieboeken zijn van groot belang voor de bijscholing van ervaren marketeers. Permanente educatie voor marketeers is keiharde noodzaak geworden. Daarom heeft PIM een aparte prijs voor het beste Marketing Studieboek. Dit jaar is dat: ‘Online invloed’, geschreven door psycholoog en webdesigner Joris Groen en overtuigingsgoeroe Bas Wouters.
Met ‘Online invloed’ omschrijven zij in hun boek hoe je de (nieuwe) onlinetechnieken kunt inzetten voor het realiseren van conversie en retentie van klanten, hoe je afhakers verleidt om weer aan te haken, hoe je de online marketingactiviteiten goed in de grip houdt. Dit boek blinkt uit doordat het op een heel praktische wijze bewezen theorieën uit de gedragspsychologie concreet toepast binnen het digitale marketingvakgebied. De jury vond dit naast het beste studieboek van het jaar vooral ook een must-read voor iedere zichzelf serieus nemende marketeer van nu.
Bron: PIM