Pawn Stars. Het is mijn guilty pleasure om dat Tv-programma te kijken.  De serie speelt zich af in het Amerikaanse  Las Vegas in het pandjeshuis de Gold & Silver Pawn Shop van de familie Harrison. Pawn Stars loopt inmiddels 23 seizoenen, en ik heb ze allemaal minstens 1x gezien. Maar wat kun je nu leren van zo’n TV-serie?
Het pandjeshuis is opgericht door de Inmiddels overleden Old man, Richard Harrison. Zijn zoon Rick Harrison is inmiddels de eigenaar, en diens zoon Corey ‘Big Hoss’ Harison speelt een prominente rol, net als zijn jeugdvriend Austin ‘Chumlee’ Russel. En wat zijn die laatste twee gegroeid.
Les 1: ervaring
De eerste les die je kunt leren is daarom dat je ervaring nodig hebt in een vak. De jonge Big Hoss en Chumlee wilden toen ze jong waren vaak te veel, namen beslissingen die niet altijd handig uitpakten, door spullen die achteraf waardeloos bleken, voor te veel geld te kopen. Inmiddels zijn zij na 23 seizoenen ervaren verkopers, die in geheel eigen stijl klanten helpen, en niet meer in de valkuilen stappen waar ze eerder in stapten.
The Old man en Rick Harrison lieten hen fouten maken toen ze jong waren, maar spraken hen ook op een vrij directe maar humorvolle manier aan, en lieten ze soms hun fouten herstellen. En dat betekende teruggaan naar een klant en de koop ongedaan maken. Maar tegelijk gaven ze ook tips aan de jongelingen, en toonden Richard en The Old man in hun onderlinge gesprekken begrip voor de zaken die fout gingen. Want zelf waren ze ook niet altijd onfeilbaar (en dat komt ook keurig in beeld).
Les 2: Passie
Een andere les is het hebben van passie voor wat je doet. Bij elke klant die – tenminste op camera – het pand binnenkomt, zie je de oprechte nieuwsgierigheid bij het voorheen viertal, maar inmiddels drietal, voor de spullen die worden binnengebracht. Of het nu een mammoettand, een pak spelkaarten, een wapen, of een stuk kinderspeelgoed is, de belangstelling is echt. En hun door ervaring opgedane kennis wordt gretig gespuid. Mansplaining of zijn best zou je kunnen zeggen. Maar je kunt al die kennis alleen opdoen als je oprecht geïnteresseerd bent in de spullen die je in- en verkoopt. Het begint bij passie.
Les 3: Zeg het als je het niet weet
De derde les is dat je prima kunt zeggen dat je iets niet weet. Dan komt er een klant met een obscuur uitziend oud pistool. Pandjesbaas Rick weet best veel van wapens. Maar zuchtend en steunend kan hij dan zeggen dat hij niet zeker weet wat er nu voor hem ligt. Dus zegt hij: ‘A buddy of mine knows everything about guns. Do you mind if I call him?’. En dan komt er een expert precies vertellen wat voor wapen daar ligt, en wat het waard is. Soms vraagt de klant 1000 dollar, maar blijkt het wapen 100 waard te zijn. Maar soms vraagt de klant 1000 dollar, en blijkt het wapen 10.000 waard te zijn. Bij dat laatste zakt Richard bijna door zijn knieën van ellende, maar hij probeert er natuurlijk een goede deal van te maken. Maar het is dus prima om te zeggen dat je iets niet weet, en dat er anderen zijn die ergens meer van weten, en dat je daar als leider gebruik van moet maken.
Les 4: Heb plezier
De vierde les is dat ze lol maken. Natuurlijk moet elk aangekochte wapen uitgetest worden op een schietbaan. Natuurlijk maken ze tripjes naar mooie plekken om mooie spullen te kopen, en ze pakken dan natuurlijk een restaurant mee. Er zijn bedrijfsfeestjes. Er worden veel pratical jokes gemaakt op de werkvloer. En er worden goedmoedige grapjes gemaakt met en over elkaar. Plezier in je werk als basis voor goede prestaties.
Samengevat
Ik hoop dat er nog 23 seizoenen van Pawn Stars komen, maar resumerend zijn dit de belangrijkste lessen die ik uit het programma haal, die elke leider zou moeten toepassen:
- Laat je mensen ervaring opdoen en fouten maken. En vergeet niet dat je zelf ook niet onfeilbaar bent
- Heb passie en oprechte interesse in wat je doet en in wat je klanten komen brengen of halen
- Het is prima als je iets niet weet. Haal een expert en vertrouw op dat oordeel, en handel ernaar
- Zorg dat je plezier hebt in wat je doet. Een goede werksfeer, brengt goede prestaties.
Door: Eduard van Brakel
Eduard is eindredacteur van Boom Management, Samen met hoogleraar Bas Kodden schreef hij het boek Leidinggeven is omgekeerd opvoeden. Ook is hij host van de Boom Management Podcast.