Onlangs deelde een openhartige site-manager het volgende met mij: ‘Weet je, Paul, iedere keer als mijn kwaliteitsmanager aanschuift bij ons managementteam, verlaat hij de tafel met een lange lijst actiepunten. Het lijkt wel alsof hij de loopjongen is van de organisatie. Ik zou willen dat hij eens tegengas gaf en nee zou zeggen tegen al onze mallotige ideeën.’
Misschien dat u dit herkent. Hoe kunt u als kwaliteitsmanager écht een positieve stempel drukken op uw organisatie? In de afgelopen twintig jaar heb ik gewerkt met tientallen organisaties om ze te helpen om alles te halen uit alles wat ze al hebben. Ik ben erachter gekomen dat er drie oncomfortabele vragen zijn die het onderscheid maken tussen een adequate kwaliteitsmanager en een echte business leider.
3 oncomfortabele vragen maken het onderscheid tussen een adequate kwaliteitsmanager en een echte business leider.
1. Geeft u uw organisatie wat ze willen of wat ze nodig hebben?
Als u hoofdpijn heeft en u gaat naar een apotheker om aspirines te kopen, dan krijgt u een doosje aspirines mee. Als u naar een hersenchirurg gaat, dan stelt deze niet alleen een diagnose, maar vertelt ook wat u moet doen. Een hersenchirurg geeft u wat u nodig heeft, een apotheker geeft u wat u wilt. Daarom is een hersenchirurg in dit geval uiteindelijk veel waardevoller dan een apotheker.
Wanneer de verkoop tegenvalt en de sales afdeling klaagt over mogelijke slechte productkwaliteit, start u dan automatisch een nieuw kwaliteitsinitiatief? Of duikt u dieper en helpt u de organisatie om haar sales proces te verbeteren?
Per slot van rekening is niet sales, maar bent ú de echte voice of the customer.
2. Helpt u uw baas of stelt u uw baas tevreden?
De belangrijkste regel van leiderschap is dat het maximale gedrag wat u van uw mensen kunt verwachten is het minimale gedrag wat u zelf consistent laat zien.
Ik werkte onlangs in een grote organisatie waar de gangen vol waren gehangen met motiverende posters rondom veiligheid en kwaliteit. Tegelijkertijd stond het management oogluikend toe dat kwaliteitstesten net zolang werden herhaald, totdat de specificaties werden bereikt. De hele organisatie was het hier stilzwijgend mee eens.
Hoe kunt u, met het zelf uitdragen van een nieuwe standaard, de standaarden in uw organisatie radicaal verhogen?
Totdat er een nieuwe kwaliteitsmanager arriveerde die haar rol serieus nam. Ze werkte net zolang totdat de managementaandacht uitging naar het daadwerkelijk verbeteren van de productkwaliteit, in plaats van het optimaliseren van de testcyclus om de kwaliteit op papier te garanderen. Zij hielp de senior leidinggevenden een voorbeeldrol in te vullen voor de hele organisatie. Hoe kunt u, met het zelf uitdragen van een nieuwe standaard, de standaarden in uw organisatie radicaal verhogen?
3. Zijn uw mensen verbonden aan het resultaat, of zijn ze slechts betrokken?
Ik zag een onlangs een spandoek bij een fabriek in Mexico met de volgende slogan: Quality Is Job Juan. Veel medewerkers in een organisatie zijn betrokken bij het resultaat, maar niet verbonden. Hier is het verschil: Als u eieren met spek eet als ontbijt, dan is de kip betrokken en het varken is verbonden. Verbonden betekent dat u zelf succes of falen direct voelt.
Echte high performance organisaties zien kwaliteit, sales of veiligheid als verantwoordelijkheid van iedereen, niet van de individuen die daarvoor worden betaald.
Echte high performance organisaties zien kwaliteit, sales of veiligheid als verantwoordelijkheid van iedereen, niet van de individuen die daarvoor worden betaald. Welke initiatieven neemt u om iedereen in de organisatie de rol van kwaliteitsmanager te geven?
Zet kleine stappen en begin vandaag
U hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. Door u te concentreren op elk van deze drie vragen, kunt u uw organisatie helpen om de volgende stap te nemen. Daarbij zijn het de kleine dingetjes die ertoe doen: Als u 1% per dag verbetert, bent u 10 keer zo goed na 70 dagen.
Paul Rulkens is een expert op het gebied van high performance: de kunst en wetenschap om zakelijk succes te halen op de meest eenvoudige manier. Hij is een professionele spreker, boardroom consultant en de auteur van het boek Uitstekend: highperformance principes voor zakelijk en persoonlijk succes. Meer ideeën over high performance kunt u vinden op www.agrippaci.comÂ
Kijk hier voor een TedX-Talk van Paul Rulkens