Uber begon er zo ongeveer mee. Waarom zou je auto’s bijna leeg rond laten rijden of dat ding de grootste tijd van het eigenaarschap stil laten staan?
Daarna kregen we BlablaCar, het alternatief vervoer voor grotere afstanden. Taxi’s, treinen, airlines en busvervoer laten het afweten om tegen lagere prijzen tailor made-vervoer aan te bieden – komen de creatieve lege-plek-opvullers met hun online apps de boel omgooien. Mijn zoon lacht mij uit als ik het vliegtuig naar Praag neem, want hij gaat met een Blablacar naar Berlijn tegen een belachelijk lage prijs, vaak leuke aanspraak, stoppen wanneer je wilt en zo goed als op de plek waar je moet zijn afgeleverd worden. Dit nieuwe verdienmodel heeft inmiddels langzaam een plekje veroverd in de mind van de conservatieve denkers onder ons. Vastzittend in al jaren bestaande verdienmodellen weten velen van ons het denkroer om te gooien, sluipenderwijs keert het vaste-lijnenmodel zich om. Vast is niet meer zeker. Wil je in een drukke stad parkeren dan is er een app waar lege parkeerplekken voor je worden aangewezen die in de buurt zijn van waar je je afspraak hebt of wilt gaan winkelen. Nu is er ook een bemiddelingsplatform Parkyourcar voor mensen met een lege garage of parkeerplek die deze aanbieden aan Amsterdam-bezoekers die met de auto komen en zo zonder moeite en stress van een gegarandeerde parkeermogelijkheid verzekerd zijn.Maar wat mij nu zo verbaasd is dat er niet meer slimme ondernemers hun overcapaciteit gaan vermarkten in een nieuw Uberverdienmodel. Veel productielijnen staan soms stil en wat dacht u van professionele mensen die op je loonlijst staan. Het wachten is op UberAirlines die soms leeg terugvliegen of bijna leeg, Ubers voor zwaar transport die laadruimcapaciteit over hebben of een PA die even niets te doen heeft omdat haar baas in het buitenland zit. De meeste ondernemers zien hun collega’s nog steeds als concurrenten, dat is nou juist een vast denkpatroon dat we los moeten laten. Even verderop bij mij in de buurt kookt een Indiaanse vrouw heerlijke maaltijden. Het begon met altijd iets te veel koken en nu kan je dat teveel gewoon voor een vriendelijke prijs ophalen of bij haar aan de keukentafel gezellig opeten. De maatschappij creëert met haar stugge modellen veel overcapaciteit en doen daar vervolgens niets anders mee dan die overcapaciteit doorberekenen in hun product of dienstenprijzen. Consumensen willen dat niet meer. Niet vanuit milieustandpunt, niet vanuit gemak en niet vanuit het betalen van te hoge prijzen. De wereld verandert iedere dag dus de nieuwe en aankomende ondernemers zullen mee moeten veranderen. Ze zullen creatief moeten omgaan met bestaande en nieuwe middelen. Veel jonge ondernemers doen dat al en ondergraven de almaar doorproducerende ondernemers met hun verdienmodellen die eens succesvol waren. Creatief denken is geen kostenpost maar gewoon waardecreatie voor succesvolle bestaande en nieuwe ondernemers.Joop de Boers (foto), auteur van  het pas verschenen boek ‘8 seconden per dag werken’. Het boek dat je creatiever maakt.