Hij verdiende miljoenen met een tv-productiebedrijf, maar zet zich inmiddels al ruim tien jaar in voor een duurzame wereld. Groene revolutionair Ruud Koornstra bracht de energiezuinige led-lamp op de markt, richtte een groen energiebedrijf op en is de aanjager van de elektrische auto in Nederland. Op de barricaden tegen de oude economie, ‘want die leeft van verspilling.’ Sigma interviewde deze duurzaam ondernemer.
Out-of-the-box denken? Dat gaat hem niet ver genoeg. ‘Verbrand die box!’ De vraag of een glas halfvol of halfleeg is, boeit hem evenmin. ‘Zoek een kraan!’, is het devies van duurzaam ondernemer Ruud Koornstra. ‘Voor mijn hobby ben ik een kitesurfer. Dat is pas leuk als er een golf of windvlaag aankomt. Niet bang zijn voor verandering of voor de publieke opinie, maar leren spelen met de moeilijkheden. Als je niet rebels durft te zijn, niet bereid bent om soms regels op een ethische manier te overtreden, blijf je onderdeel van de leemlaag, van de oude economie. Die ziet duurzaamheid als een kostenpost in plaats van als kans. Maar duurzaamheid is niet duurder. De consument is goedkoper en beter uit met onze producten. En daarbij is het ook een duurzamer oplossing.’
Kortetermijn-winstbejag
De Tendris Holding die Koornstra als aandeelhouder samen met drie compagnons bestiert, is gevestigd op een bovenverdieping van bedrijfsverzamelgebouw Spaces aan de Amsterdamse Zuidas. Een klein, informeel ingericht kantoor met een creatieve touch. Enkele medewerkers runnen er het secretariaat en de afdeling personeelszaken. Hun werkplek biedt een fascinerend uitzicht op de Zuidas met zijn glazen hoofdkantoren van financiële giganten als ABN Amro. Maar met deze iconen, ‘bellenblazers van het kortetermijn-winstbejag’, heeft Koornstra, dat moge duidelijk zijn, geen enkele affectie. Winstmaximalisatie is niet de raison d’être van zijn onderneming, een terugkerende boodschap in het verhaal dat Koornstra vertelt.
Miljonair
‘Als iets alleen om macht en ego gaat, dan is het gedoemd te mislukken. Maar als de intentie deugt en het doel is om samen iets van blijvende waarde te creëren, dan lukt het ook’, zegt de man die op zijn 35ste miljonair werd door de verkoop van zijn tv-productiebedrijf, maker van populaire programma’s als Lingo en Villa Felderhof. ‘Opeens had ik genoeg tijd om na te denken wat ik verder met mijn leven wilde. Tot die tijd was ik nooit met de Club van Rome of duurzaamheid bezig. Behalve in de manier waarop ik met mensen omging.’
Download hieronder het hele artikel (gratis) uit Sigma (december 2013).
Leestips
– Zakendoen in de nieuwe economie
– Werken aan de Weconomy.