Een medewerker die onprettig gedrag ervaart, zal zich anders gaan gedragen. Als leidinggevende kun je je voelsprieten trainen om alert te zijn op deze gedragsveranderingen.
- Emotionele veranderingen kunnen een signaal zijn. Een medewerker die niet meegevraagd wordt naar de vrijdagmiddagborrel, zal de eerste keer daar misschien niet veel van denken. Als een week later het hele team gezamenlijk gaat lunchen en de medewerker opnieuw niet wordt meegevraagd of zelfs gezegd wordt dat ‘iemand bij de telefoon moet blijven’, gaat er toch wat knagen. Als dit soort gedrag aanhoudt, zal de medewerker stiller, onzekerder en teruggetrokken raken en gaat hij misschien zelfs een overleg uit de weg.
- Veranderingen in communicatie hebben ook een stoplichtfunctie. Een medewerker die cynisch wordt, vaker begint te klagen, hints geeft, probeert iets te zeggen zonder dat duidelijk te doen.
- Aan het functioneren van medewerkers kun je soms ook afleiden dat er iets speelt wat nog niet openlijk op tafel ligt. Een terugval in vaardigheden of plotselinge toename van fouten kunnen tekenen zijn. Een medewerker die minder productief is of aan zelfvertrouwen inboet, vergt ook een oplettend oog van collega’s en leidinggevende.
- Veranderd gedrag in de groep, zoals sterke afhankelijkheid tonen van één of een paar mensen. Of dat iemand een ander juist uit de weggaat. Een spraakzame medewerker die in het bijzijn van specifieke personen telkens zwijgt, is eveneens een signaal.
Wat wijst op potentiële lastveroorzakers van onprettig gedrag?
Goedbedoelde uitspraken als ‘Je kent hem toch, zo is hij nou eenmaal’ of ‘Hij bedoelt het niet verkeerd’ zijn duidelijke signalen dat er sprake is van onprettig gedrag. Enige alertheid is ook aan te bevelen bij een medewerker die zich negatief uitlaat over anderen, grapjes maakt ten koste van groepen of specifieke personen of die hele lange tenen heeft. Ook een medewerker die onverschillig is, geen hulp biedt als daar om wordt gevraagd of juist overdreven aardig is tegen een collega als anderen erbij zijn, kan wijzen op een potentiële lastveroorzaker.
Bron: Het waait niet vanzelf over
Door: Natasja van Schaik