Innovatie en productontwikkeling, het opleiden van personeel en het aangaan van samenwerkingsverbanden. Dat zijn volgens ondernemers en managers in Nederland de komende tijd de drie grootste uitdagingen.
Dit blijkt uit de FIT Business Monitor, een gezamenlijk jaarlijks onderzoek van Finext, Improved Corporate Finance en The Review Group onder 3.000 ondernemers en managers, die werkzaam zijn in verschillende branches, bij zowel kleine als grote organisaties.
In het onderzoek is managers en ondernemers ook gevraagd welke thema’s hen het meeste bezighoudt.
Dit zijn: duurzame economie (37%) en digitalisering & robotisering (35%).
Businessplannen
Voor het realiseren van de juiste verandering geeft 55% van de ondernemers aan dat het businessplan voor dit jaar veel vernieuwing en uitdagingen bevatten ten opzichte van het plan van vorig jaar.
Opmerkelijk is dat 9% van de ondernemers en managers nog steeds zonder plan werkt en dat slechts 8% het plan in enige vorm bij zijn klanten heeft getoetst.
Klant centraal
Een klein deel van de respondenten toetst het businessplan bij de klant. 63% is van plan om de klant nadrukkelijk te betrekken bij productontwikkeling.
Volgens Hein Bronk, partner van The Review Group, toont het nog maar eens aan dat het verschil tussen intentie en gedrag nog groot is. ‘Die 8% dat zijn de koplopers, zij durven zelfs met de klant om de tafel over hun plan. Dat zijn bedrijven die het verbeteren van de customer experience als topprioriteit hebben benoemd, de rest moet natuurlijk volgen.’
Lees hier:Â In 10 paradigmashifts naar service excellence
Human en data intelligence
Goed teken is dat de helft van de ondernemers het investeren in personeel tot speerpunt heeft benoemd. Hierbij moet gedacht worden aan opleidingen, maar ook aan vaardigheden als het maken van goede plannen en data analyseren. Het opzetten of professionaliseren van business- en data intelligence is ook bij de helft van de ondernemers een belangrijk initiatief.
Processen vereenvoudigen, data analyseren, klanten beter begrijpen en wendbaarder worden vraagt ook om andere vaardigheden van professionals.
‘Dat past in het verder verlagen van de complexiteit binnen organisaties. Processen vereenvoudigen, data analyseren met behulp van de juiste expertise en software en hierdoor klanten beter te begrijpen en het bedrijf wendbaarder te maken. Dat vraagt ook om andere vaardigheden van professionals,’ zegt Maarten Bronda, consultant bij Finext.
Verkoop
Vijftien procent van de ondernemers is van plan dit jaar de organisatie transactie-gereed te maken door bijvoorbeeld funding, kapitalisatie of M&A. Een op de tien respondenten geeft zelfs aan het bedrijf te willen verkopen. Dit is een trend die ook internationaal zichtbaar is. De wens om de optie tot verkoop serieus te onderzoeken heeft een aantal (strategische) redenen zoals; een toenemende complexiteit in de internationale uitrol van bedrijven, zwaardere concurrentie, een hoge bedrijfswaardering en schaalvergroting.
Bron: FIT Business Monitor
Wat is volgens u de grootste uitdaging voor uw organisatie?
Geef uw reactie hieronder