Elke dag skateboarden tijdens schooltijd. Voor veel scholieren een droom, in Malmö een realiteit. Het Zweedse Bryggeriets Gymnasium is de eerste middelbare school ter wereld waar skateboarden een centrale plek heeft in het onderwijs. Het grote skateboardtijdschrift Kingpin publiceerde een uitgebreid interview met de conrector over hoe dat in z’n werk gaat.
Naast het volgen van reguliere vakken als wiskunde en geschiedenis, hebben alle leerlingen twee middagen in de week skateboardles. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Bryggeriets’ eigen skateboardpark, achter het schoolgebouw.
Het gaat hier overigens niet om een sportopleiding waar jongeren worden opgeleid tot professionele skateboarders. De school werkt volgens de ‘skateboardfilosofie’: tijdens de lessen ligt de nadruk op het ontwikkelen van ‘de creatieve energie en het natuurlijk doorzettingsvermogen die inherent zijn aan het skateboarden’.
Zelfwerkzaamheid
De onderwijsmethode vormt een alternatief voor het veelbekritiseerde klassikaal onderwijs. De nadruk ligt op zelfwerkzaamheid. Conrector en skateboard-docent John Dahlquist legt in het interview uit:
‘Volgens traditioneel onderwijs maak je een toets en word je daarop beoordeeld, voordat je weer aan een nieuw onderdeel begint. Het nieuwe aan onze methode is dat je leert kijken naar wat je verkeerd hebt gedaan of wat je kunt verbeteren om het dan helemaal opnieuw te doen.’
Net als bij het skateboarden, vindt Dahlquist. Skaters gaan net zo lang door met vallen en fouten maken tot ze een truc perfect onder de knie hebben. De volgende stap is bijvoorbeeld steeds vaker een ollie (sprong op een skateboard) maken, of bij een ollie landen op een trapleuning.
Underdog
De eerste jaren waren veel mensen sceptisch. Dat vond Dahlquist juist wel prettig. ‘Dat was ik zelf ook’, zegt hij. ‘Het gaf ons een gevoel van underdog en underground. Daar bloeit skateboarding het meest. Ik was er in het begin zelf ook nog niet zeker van of het wel een goed idee was om skateboarding te institutionaliseren, want dat is wat je doet als je er een schoolvak van maakt. Ik besloot om de interesses en de suggesties van de leerlingen ter harte te nemen en dat heeft goed gewerkt. Zo ongeveer alles wat we hier doen, komt van de studenten zelf. Het is mijn taak om het relevant te maken voor het onderwijsprogramma.’
Resultaten na 10 jaar
Ouders zijn ook enthousiast. Zij willen vooral een goede opleiding voor hun kinderen. Als ze zien dat we hier veel meer doen dan alleen maar skateboarden, dan zijn ze net zo enthousiast als hun kinderen.
De eerste paar jaar was het veel trial-and-error. Maar nu we tien jaar verder zijn kan ik zeggen dat we een degelijke opleiding bieden met leraren die hun best doen en die de focus op het welzijn van de kinderen hebben.’
Verschillen met ‘gewone’ scholen
Het verschil met gewone middelbare scholen in Zweden is vooral dat Bryggeriet veel meer in contact staan met de leerlingen. Leerlingen die een goede relatie hebben met school en de leraren doen het beter op school, zo blijkt uit onderzoek. ‘Er zijn maximaal 150 leerlingen op Bryggeriet en de deur naar de lerarenkamer staat altijd open’, zegt Dahlquist. Er zijn niet veel regels op school. Een van de leerlingen verwoordde het zo: ‘Door te skateboarden kan ik mijn energie kwijt waardoor ik me daarna in de klas veel beter kan concentreren.’
Bronnen: NRC.nl en Kingpinmag.comÂ