De levensverwachting van ondernemingen daalt. Amerikaanse beursgenoteerde ondernemingen hebben nu een kans van gemiddeld 1 op 3 dat ze de eerstkomende vijf jaar niet op succesvolle wijze zullen overleven. Dat zeggen onderzoekers van de Boston Consulting Group. Wat kunnen leiders doen om het tij te keren?
Martin Reeves en Lisenne Pueshel analyseerden gegevens over de periode van 1950 tot heden over het wel en wee van 35.000 Amerikaanse beursgenoteerde ondernemingen. Het onderzoek levert een groot aantal conclusies op, onder andere:
– Voor alle onderzochte sectoren geldt dat sinds 1950 de levensverwachting van bedrijven significant is gedaald.
– Deze daling doet gemiddeld genomen ook de langetermijnwaardecreatie (gemeten naar cumulatieve winsten) dalen, zelfs scherper dan de levensverwachting.
– Gezien over alle onderzoekscohorten (groepen ondernemingen die in hetzelfde jaar zijn opgericht) genereren ondernemingen die vroeg ten onder gaan over het algemeen relatief lagere EBIT’s (earnings before interest and tax).
– Lang bestaande ondernemingen creëren relatief gezien (gecorrigeerd voor hun levensverwachting) meer waarde dan snel groeiende, kort levende ondernemingen.
– Ondernemingen bereiken hun volledige potentieel in kortere tijd.
Wat te doen?
Dat de levensverwachting van ondernemingen daalt, is een sterke trend, maar niet een gegeven waar de individuele onderneming zich onvermijdelijk aan heeft te onderwerpen. Wat kunnen ondernemingen doen om hun langetermijnweerstand te versterken zonder prestaties te ondermijnen? Reeves en Pueshel geven de volgende adviezen:
– Let op early warning signals: laat je niet in slaap sussen door behaalde successen.
– Pas de strategie voortdurend aan de omgeving aan: de toekomst veilig stellen betekent het heden overleven.
– Ondernemingen moeten zichzelf steeds in korte tijd opnieuw uitvinden: run and reinvent.
– Kweek weerstand voor zowel de korte als de lange termijn: investeer in wendbaarheid en robuustheid.
– Blijf niet aanmodderen bij voortdurend tegenvallende prestaties: streef niet overleving na om het overleven zelf.
– Voldoet het governancemodel nog wel? Let op beslissingsstructuren en de samenstelling van het topmanagement (diversiteit), zorg voor transparantie en eenstemmigheid onder interne en externe stakeholders, focus ook op de lange termijn.
Bron: bcgperspectives.comÂ
Martin Reeves: ‘Your strategy needs a strategy’:Â youtube.com/watch?v=YE_ETgaFVo8
Leestip
De kracht van platformen – nieuwe strategieën voor innoveren in een digitaliserende wereld
Maurits Kreijveld