Vorig jaar is de herziene versie van ISO 9001 gepubliceerd. Hiermee kan een kwaliteitsmanagementsysteem aan relevantie winnen. Door eerst te kijken naar de context van de organisatie, en op basis daarvan te bepalen welke risico’s en kansen er zijn om op te focussen, wordt kwaliteitsmanagement volgens ISO 9001 maatwerk.
Er is echter nog veel meer te halen uit een ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem. Bijvoorbeeld een aanpak waarmee klanttevredenheid structureel op een hoger niveau komt, of waarmee het potentieel van medewerkers vollediger benut kan worden voor de organisatie.
Ook de efficiency van een kwaliteitsmanagementsysteem kan worden vergroot door meer gericht te zijn op de toegevoegde waarde ervan en kritischer te zijn op nut en noodzaak van documentatie en slimmere toepassing van statistische technieken.
Er is schat aan kennis en richtlijnen beschikbaar en ontsloten door dezelfde internationale groep experts en landenvertegenwoordigers die ISO 9001 hebben opgesteld. Deze zijn gepubliceerd in de ISO 10.000 serie voor kwaliteitsmanagement.
|
Alle genoemde richtlijnen in de ISO 10.000 serie, worden kort toegelicht in Annex B van ISO 9001. Ze zijn net als ISO 9001 ontwikkeld door ISO/TC 176, om ondersteunende informatie te bieden voor organisaties die ISO 9001 toepassen en om richtlijnen te geven voor organisaties die ervoor kiezen om verder te gaan dan de eisen van ISO 9001. Alle richtlijnen in de ISO 10.000 bevinden zich in een herzieningsproces om weer aan te sluiten bij ISO 9001:2015.
NEN heeft in ISO/TC 176 de verantwoordelijkheid voor het secretariaat van Sub Commissie 3, waarmee zij verantwoordelijk is voor de meeste van de genoemde richtlijnen in de ISO 10.000 serie.
Door deze internationale rol in ISO/TC 176 vervult NEN een strategische rol in de ISO-normen voor kwaliteitsmanagement. NEN spant zich in om deze kennis ter beschikking te stellen voor een speciaal platform van normgebruikers.
Annemarie de Jong, NEN Milieu en Maatschappij
Annemarie.dejong@nen.nl