Jarenlang stond bij Nederlandse bedrijven ‘kwaliteit van producten’ eenzaam bovenaan de lijst van manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Dit jaar blijkt ook innovatie hoog te scoren in de Nederlandse boardroom als concurrerend vermogen. Dat blijkt uit het Strategy Trends onderzoek door Bureau Berenschot.
Voor het tiende jaar op rij publiceerde Bureau Berenschot op basis van onderzoek de strategische agenda van het Nederlandse bedrijfsleven. Berenschot stelde aan meer dan 500 bedrijven in 10 sectoren 26 vragen over o.a. strategische en maatschappelijke thema’s, onderscheidend vermogen en technologische trends.
Onderscheidend vermogen
Al jarenlang onderscheiden Nederlandse bedrijven zich door hun focus op de kwaliteit van hun producten en/of diensten. Ook dit jaar geeft meer dan de helft van de respondenten aan zich voornamelijk op kwaliteit te willen onderscheiden. Kwaliteit stond in de afgelopen jaren dan ook eenzaam bovenaan.
Dit jaar blijkt innovatie een steeds belangrijkere manier om zich te onderscheiden van de concurrentie. In 2013 gaf nog maar 28% van de respondenten aan zich op innovatie te willen onderscheiden. Dat is dit jaar gestegen tot 50%. Het verschil tussen kwaliteit en innovatie is nu nog maar 2 procentpunten. In sommige sectoren is innovatie zelfs de nieuwe nummer 1 (Financiële Dienstverlening, Handel & Retail, Industrie).
Duurzaamheid: ‘License to operate’
Hoewel duurzaamheid aan de top staat als het gaat om maatschappelijke thema’s, staat het niet heel hoog op de strategische agenda. Organisaties laten zich in hun strategisch beleid kennelijk niet zomaar leiden door maatschappelijke ontwikkelingen.
Duurzaamheid is geen manier meer om je te onderscheiden, vinden de CEO’s. Het is een ‘license to operate’ geworden: je moet eraan voldoen om te kunnen concurreren en om te voorkomen dat je reputatieschade oploopt.
Slechts 16% van de respondenten geeft aan dat ze zich onderscheiden op basis van duurzaamheid. Dit geldt overigens niet voor alle sectoren: in de agrifood en de bouw wordt duurzaamheid wel vaker gebruikt als strategie om zich te onderscheiden.
Maatwerk
Prijs is duidelijk geen factor waarmee bedrijven zich denken te kunnen onderscheiden. Voor en tijdens de crisis van 2008 noemde 14% van de respondenten prijs nog als een van de belangrijkste manieren om zich te kunnen onderscheiden, in 2016 is dit gezakt tot nog maar 2% van de respondenten.
Ook service is ver gezakt als mogelijke onderscheidende factor voor bedrijven. Nog maar 15% van de CEO’s geeft aan dat ze zich willen onderscheiden op (klanten)service. Liever lijkt men in te zetten op klantgerichte manieren van produceren. Het leveren van maatwerk en co-design worden de laatste jaren steeds vaker genoemd als manieren waarmee bedrijven zich trachten te onderscheiden.
Big Data
Uit het onderzoek blijkt verder dat CEO’s big data zien als de ontwikkeling met de grootste impact op de organisatie. Big data gaat in de toekomst een belangrijke rol spelen voor organisaties, maar de risico’s ervan moeten wel goed worden afgedekt.
Hoe hard het gaat met innovaties en invoering van nieuwe technologie blijkt ook uit de investeringstrends van de respondenten. Zowel grote organisaties (meer dan 1.000 werknemers) als kleine (1-50 werknemers) investeren relatief gezien een groot percentage van hun omzet in R&D-activiteiten.
Waar ligt de Nederlandse CEO wakker van?
Vooruitgang zonder al te veel risico’s, dat is wat de CEO graag ziet. Maar is dit wel mogelijk in de snelle disruptieve realiteit van tegenwoordig? En hoe zorg je voor behoud van je goede reputatie? Dit zijn de vragen die de Nederlandse boardrooms gaan bezighouden in 2016, en waar de CEO wakker van ligt.
Strategische issues zoals reputatie & imago, disruptie & digitalisering, risicomanagement, margedruk en flexibilisering zijn de meest besproken strategische onderwerpen in de Nederlandse boardrooms.
Reputatie & imago staan al jaren in de top 5. Voor driekwart van de organisaties, met name in de zakelijke dienstverlening en financiële sector, blijft het bewaken van het imago een prioriteit.
Ook innovatie en disruptie zijn actueel en staan bij veel sectoren hoog op de agenda. In het verlengde daarvan is digitalisering een terugkerend onderwerp op de agenda.
Risicomanagement staat met 59% op de derde plaats van strategische issues.
Wat staat er in uw organisatie op de strategische agenda?
Lees ook: 10 tips om innovatie te stimuleren