We komen op een punt waar wij mensen niet langer meer begrijpen hoe robots echt werken. Dit punt heet ‘Singularity’ (singulariteit) of ‘Transcendentie’. Volgens sommige onderzoekers zal dit stadium al bereikt zijn rond 2030-2035. Maar wat gebeurt er op weg naar Singularity toe? Wat zijn de consequenties die we moeten nemen in het persoonlijke leven, in management en in business?
De mensheid heeft inmiddels drie industriële revoluties meegemaakt. In een notendop: de eerste ging over de stoommachine, de tweede over de verbrandingsmotor en elektriciteit en de derde revolutie heeft de digitale wereld om ons heen geconfigureerd.
Met het Internet of Things en kunstmatige intelligentie bevinden we ons nu in de vierde industriële revolutie. En deze vierde revolutie gaat over digitale verbindingen en continue uitwisseling van onderlinge gegevens met behulp van embedded software, sensoren, bluetooth, WiFi, zelfprogrammerende machines, voertuigen en robots, et cetera.
Vierde industriële revolutie
De vierde industriële revolutie kan min of meer worden verdeeld in twee helften. De groei in de tweede helft is exponentieel terwijl die in de eerste helft min of meer lineair was.
In de eerste periode was de toekomst relatief stabiel en daardoor relatief eenvoudig te voorspellen. We konden aardig werken met plannen en budgetten, KPI-referenties, bench- parking en kwartaalrapportages.
In de tweede helft veranderen de zaken zo snel, dat de plannen en budgetten al achterhaald zijn vlak nadat ze gemaakt zijn – ingehaald door de realiteit. Organisaties kunnen niet meer zo gemakkelijk voorspellen als in het verleden het geval was. Hun toekomst is veel minder ‘maakbaar’.
In de tweede helft moeten organisaties zich weten aan te sluiten bij en deel uitmaken van een ecosysteem (een samenwerkingsverband gericht op innovatie). De toekomst is te complex, vluchtig en duur om ‘stand alone’ verder te kunnen gaan. Productlevenscycli worden alsmaar korter en bij het maken van voorspellingen moet genoegen worden genomen met veel toleranties qua afwijkingen.
Singularity is een community
Hoe dan ook, één ding is zeker: het negeren van de ontwikkelingen en de versnelling daarvan kan een zeer riskante keuze zijn.
Het goede nieuws is dat Singularity meer is dan alleen een technologisch meesterwerk. Het is ook een community, een sociaal proces. Zoals de Club van Rome (Italië) in de jaren zeventig zijn leden opriep om een betere en duurzame wereld te creëren.
Om het groeiend aantal mensen op aarde gezond te laten eten, van goede gezondheidszorg te kunnen voorzien, goed onderwijs en een duurzame planeet te kunnen borgen, zullen traditionele opvattingen en oplossingen niet meer werken. Het is nodig om ‘out of the box’ te gaan en met creatieve oplossingen te komen. Singularity kan een substantieel deel van die slimme toekomst uitmaken.
Prikkelende vragen
Het boek Management in Singularity geeft inzicht in belangrijke trends & ontwikkelingen en geeft handreikingen voor de eerste cruciale stappen die organisaties kunnen zetten als een goede voorbereiding op wat wel wordt genoemd ‘het nieuwe normaal’.
Het gaat in Management in Singularity niet zozeer over één specifieke technologische ontwikkeling, maar over de impact van exponentiële veranderingen. Ons denken over hoe we organisaties besturen en managen zal op de kop moeten. Lineair denken in een exponentiele wereld zet ons immers snel op het verkeerde been.
Het boek staat vol met voorbeelden, prikkelende vragen en praktische handreikingen over hoe uw organisatie bewuster en stapsgewijs innovatiever te maken.
Zoals deze managementdiscussie:
- Hebben jullie als management een gemeenschappelijk gedragen beeld bij Singularity?
- Is jouw organisatie in relatief meer of mindere mate gevoelig voor singulaire ontwikkelingen? Waarom?
- Wat zou je als management graag nog meer te weten willen komen over de business (bijvoorbeeld over koopgedrag huidige klanten, niet-klanten, klanten-van-de-klanten, leveranciers en (potentiële) concurrenten)? Hoe is die behoefte te realiseren in de vierde industriële revolutie en op weg naar en in het Singularity- tijdperk?
Management in Singularity. Van lineair naar exponentieel management
Over de auteurs
Prof.dr. Tjeu Blommaert is onder meer hoogleraar bedrijfseconomie aan de Universiteit Maastricht en (mede)auteur van tientallen boeken. Zijn bedrijf Blommaert Enterprise kent zowel een trainingsbureau als een consultancytak en hij is partner (in deeltijd) bij CroweHorwath Foederer accountants en consultants.
Drs. Stephan van den Broek RA RC houdt zich bezig met ‘opportunity & risk management’ en heeft zich zodoende als ‘financial’ aangeleerd voortdurend vooruit te kijken. Samen met Tjeu Blommaert schreef hij Vertrouwen als Bron van Winst: de harde resultaten van soft controls. Hij is partner binnen Management Meets Singularity en verbonden aan Koenen en Co.
Mr.drs. Erik Kolthof is de afgelopen jaren werkzaam geweest voor Yacht en Randstad Holding in diverse nationale en internationale functies zoals competence director Finance en ICT. Hierin stonden trends & ontwikkelingen, kennisontwikkeling en kennisdelen centraal. Vanaf maart 2016 is hij werkzaam bij de NBA als senior adviseur Accountants in Business.