Een managementteam dat niet voldoende ‘connected’ is met de buitenwereld, vormt een potentieel gevaar voor de eigen organisatie. Hoe blijft u ‘in control’ in een turbulente omgeving?
Managers zijn gewend te acteren volgens bepaalde bestendige gedragslijnen. Dit draagt bij aan de voorspelbaarheid van de resultaten en maakt een degelijke vergelijking mogelijk tussen ‘Soll’ (= plan) en ‘Ist’ (= realisatie).
Voor de gestructureerde uitrol, beheersing en bewaking van dergelijke bestendige gedragslijnen in organisaties worden verschillende controlmodellen gebruikt. Bijvoorbeeld Deming’s PDCA- cyclus, het INK-model, het EFQM-model, het IMWR- model en het Strategiekaartmodel van Kaplan en Norton in combinatie met een Balanced Scorecard.
‘Singularity’ is het moment waarop mensen niet meer begrijpen hoe robots écht werken. Hoe blijf je als manager dan ‘in control‘?
Control structureren
De meest recente modellen, zoals het IMWR-model, proberen control te structureren en te organiseren langs de as van mensen (= motivatie) hetgeen uiteindelijk de ultieme doelstelling van (management) control is c.q. zou moeten zijn.
De moderne modellen gaan uit van een internalisatie-proces: control moet landen in het hoofd, hart en in de handen van mensen want mensen maken het verschil. Soft controls zijn hierbij cruciaal.
Control moet landen in het hoofd, het hart en in de handen van mensen, want mensen maken het verschil.
Klassieke modellen: gebaseerd op een voorspelbare omgeving
De meer klassiek-traditionele modellen zoals de Deming-cylcus gaan nog uit van een technisch-cybernetische implementatie waarbij de ‘harde’ controls voorop staan: als de procedures, richtlijnen en autorisaties maar technisch goed geïmplementeerd zijn, komt het vanzelf wel op orde.
Al deze controlmodellen zijn echter vooral gebaseerd op een lineaire, voorspelbare omgeving en interne (gewenste) ontwikkelingen.
Wat is nodig in disruptieve tijden?
In turbulente (disruptieve) externe omgevingen, is iets anders nodig: het CRTA-model. Dit model start vanuit de externe omgeving (‘externe contingencies’) in plaats van de interne omgeving (‘interne contingencies’). Het leidt tot effectief management onder singulaire omstandigheden.
Verder lezen? Download dan nu de gratis whitepaper van Tjeu Blommaert en Stephan van den Broek, auteurs van het boek Management in Singularity (Vakmedianet, 2016).
Stephan van den Broek is een van de sprekers van het 11e Sigma Jaarcongres Procesmanagement.