De boeken ‘Strategie = Executie’ van Jacques Pijl en ‘Management in Singularity’ van Tjeu Blommaert, Stephan van den Broek en Erik Kolthof kunnen ‘Managementboek van het Jaar 2017’ worden. Beide door Vakmedianet uitgegeven boeken staan op de shortlist. Jacques Pijl geeft een Masterclass op het Nationaal Kwaliteitscongres.
Management in Singularity
Management in Singularity beschrijft de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die een niet eerder getoonde versnelling vertonen. Deze versnelling is in alle wetenschappen terug te vinden. Drijvers achter het opgevoerde tempo liggen onder meer in de beschikbaarheid van supercomputers (zoals Dr. Watson van IBM), in nieuw beschikbare technologieën zoals nanotechnologie, 3D- en 4D-printen, bionica en kunstmatige intelligentie. Ook grootscheepse samenwerkende programma’s van overheden, bedrijven en universiteiten en onderzoeksinstituten (zoals TNO) jagen het tempo van de ontwikkelingen aan.
Om ons zelf goed voor te bereiden is een andere manier van denken noodzakelijk: lineair denken moet worden ingewisseld voor exponentieel disruptief denken. Management in Singularity geeft inzicht in belangrijke trends & ontwikkelingen en geeft handreikingen voor de eerste cruciale stappen die jij en jouw organisatie kunnen zetten als een goede voorbereiding op wat wel ‘het nieuwe normaal’ wordt genoemd.
Strategie = Executie
Strategie = Executie gaat over sneller verbeteren, vernieuwen én innoveren in een nieuwe tijd. Organisaties zitten in een bankschroef. Aan de ene kant zijn ze al decennialang notoir slecht in strategie-executie. Uit onderzoek blijkt dat de faalkans altijd boven de 50% ligt. Aan de andere kant leven ze in een disruptieve tijd. Dus juist dat waar organisaties slecht in zijn, is de belangrijkste sleutel voor succes geworden.
Een strategie is net zo briljant als haar executie. Strategie-executie moet zowel exploitatie van het bestaande businessmodel als innovatie mogelijk maken. Het is een evenwichtskunst waarin harde kaders even belangrijk zijn als zacht verandermanagement. En het is net zo relevant voor professionals van gevestigde organisaties als voor ondernemers bij snelgroeiende startups. Dit boek laat zien hoe je excellente strategie-executie uitvoert en daarmee succes boekt waar andere organisaties falen.
Van longlist naar shortlist
Op de eerder bekend gemaakte longlist voor ‘Managementboek van het Jaar 2017’ stonden acht boeken van Vakmedianet. Die longlist is nu teruggebracht naar een shortlist van 5 boeken. Daarop staan in willekeurige volgorde:
- Boonstra – Manfred Bik
- Management in Singularity – Tjeu Blommaert, Stephan van den Broek
- Handboek betekenisvol ondernemen – Kees Klomp, Stefan Wobben, Jesse Kleijer
- Strategie = Executie – Jacques Pijl
- Het innovatiedoolhof – Gijs van Wulfen
De winnaar van de titel ‘Managementboek van het Jaar 2017’ wordt op 18 april bekendgemaakt.