Recent wetenschappelijk onderzoek toont een duidelijk verband aan tussen kwaliteitsmanagement en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Wat is de invloed of impact van ethisch zakendoen op de kwaliteit van geleverde diensten en producten? Uit ‘open access’- onderzoek blijkt hoe cruciaal het voor moderne ‘leiders’ is om MVO te omarmen. MVO of corporate social responsibility (CSR) wordt steeds meer aanvaard als dé manier voor organisaties om iets terug te geven aan de maatschappij via sociale of milieubeschermende initiatieven. Bewijzen dat er een duidelijke correlatie is tussen kwaliteitsmanagement en MVO zou dus heersende vooroordelen tegen MVO als te kostbaar of zinloos weg kunnen nemen, zo was de hypothese van de onderzoekers. En dat verband is nu duidelijk aangetoond door wetenschappers van de universiteit van Cadiz in Spanje. Vooral voor het mkb blijkt dat verband aantoonbaar te bestaan: overgaan naar MVO versterkt meteen de effecten van total quality management (TQM), waarbij alle medewerkers voortdurend gericht zijn op het zo efficiënt mogelijk leveren van steeds betere diensten en producten. Zowel CSR/MVO als TQM staan voor waarden, methoden en inspanningen, gericht op een betere performance op alle aspecten van de onderneming en verwachten een hogere graad van toewijding, integriteit en openheid van alle medewerkers. Uit de onderzoeksresultaten blijkt duidelijk een sterke verwevenheid van zowel maatschappelijk verantwoord zakendoen als streven naar kwaliteit: ze versterken elkaar juist en eigenlijk kan het een niet zonder het ander. Het volledige onderzoek is verschenen in het open access (gratis) digitale tijdschrift Cogent Business & Management. Bron: Management Executive – Neem een abonnement >>>