Het Kwaliteitskader Wijkverpleging is anderhalf jaar na vaststelling nog niet breed bekend onder verpleegkundigen en verzorgenden in de wijkverpleging. Een kwart van de verpleegkundigen en verzorgenden heeft er nog nooit van gehoord en 38% weet niet wat erin staat.
Het Kwaliteitskader Wijkverpleging beschrijft kenmerken van goede wijkverpleging. Het is wenselijk dat verpleegkundigen en verzorgenden weten wat hierin staat. Zo kunnen ze bijdragen aan een hogere kwaliteit van de wijkverpleging en weten zij wat er van hen wordt verwacht.Â
Wijkverpleging tevreden over kwaliteit zorg
Uit een onderzoek door het Nivel blijkt wel dat de meeste verpleegkundigen en verzorgenden in de uitoefening van hun beroep voldoen aan de kenmerken uit het Kwaliteitskader.
- 90% geeft aan dat hun cliënten vaak of altijd inzage hebben in hun zorgdossier.Â
- 88% van hen is van mening dat de wijkverpleging die zij geven vaak of altijd veilig is.
- 85% vindt dat de zorg door goede en gekwalificeerde professionals wordt geboden.
Het is wenselijk dat wijkverpleegkundigen en verzorgenden weten wat in het Kwaliteitskader staat, zodat ze kunnen bijdragen aan een hogere kwaliteit zorg en weten wat er van hen wordt verwacht.
Zorg beter organiseren
De ondervraagde verpleegkundigen en verzorgenden zijn minder te spreken over de organisatie van de zorg. Op beide punten is verbetering mogelijk:Â
- 66% geeft aan dat zij zorg verlenen aan cliënten vanuit een vast en overzichtelijk team
- 73% geeft aan dat de gemaakte zorgafspraken met cliënten passen bij diens leven en dagritme.Â
Ondersteuning kan beter
De verpleegkundigen en verzorgenden geven ook aan dat zij beter ondersteund kunnen worden door hun werkgever. Ze noemen drie punten:Â
- werkgevers kunnen hen vaker laten meedenken over het organisatiebeleid;
- er zou meer ruimte moeten zijn voor een uitwisseling met zorgopleidingen;
- de teamsamenstelling kan beter worden afgestemd op de zorgvraag.Â
Uit een ander onderzoek door Nivel onder verpleegkundigen en verzorgenden blijkt overigens dat het elektronische dossier hen niet goed ondersteunt. De informatie in het dossier moet verpleegkundigen en verzorgenden helpen tijdens de zorgverlening. Maar de compleetheid, relevantie en accuraatheid van de informatie in het dossier kan beter.
Positief
Meest positief zijn de verpleegkundigen en verzorgenden over de door de werkgever geboden ruimte om te leren van fouten en te verbeteren: 88% geeft aan dit vaak of altijd te kunnen doen.
Bekijk hier het Kwaliteitskader Wijkverpleging (pdf)
Bron: Nivel.nl. Het Nivel voert vragenlijstonderzoeken uit onder deelnemers van het landelijk Nivel Panel Verpleging & Verzorging.Â