Hoe concreter een woord, hoe makkelijker het is te visualiseren. Woorden als ‘computer’ en ‘stropdas’ roepen meteen een concreet beeld op. Maar abstractere noties zoals ‘strategie’ en ‘gerechtigheid’ lenen zich voor bredere visuele interpretaties.
Beeldstormen is een multifunctioneel visualiseringsspel dat je als warming-up kunt gebruiken voor andere spellen. Ook als opzichzelfstaande oefening is het nuttig. Het visualiseren van abstracte concepten komt van pas als je logo’s ontwikkelt, presentaties voorbereidt, websites ontwerpt, metaforen voor e-learning ontwikkelt enzovoort.
We oefenen er het visuele deel van onze cortex mee – goed voor 75% van de gevoelszenuwen – en zetten er delen van het brein mee in werking die in een zakelijke setting doorgaans niet veel te doen hebben. Waarom is dat belangrijk? Omdat het zakenleven steeds complexer wordt. Er is steeds meer vraag naar de vaardigheid om op deze manier problemen te visualiseren.
Zo speel je het
- Zorg voor een groot en plat wit (wand)vlak. Geef iedereen plakkertjes en systeemkaarten.
- Vraag de deelnemers om gedurende 1 of 2 minuten woorden op de systeemkaarten te schrijven (één woord of woordgroep per kaart) die ze moeilijk vinden om te conceptualiseren en tekenen, zoals kwaliteit of teamwork.
- Verzamel alle bijdragen, schud ze, trek er één kaart uit en lees die hardop voor. Plak hem op je witte vlak.
- Vraag de spelers nu om na te denken over het woord en om er op een plakkertje een tekening van te maken. Geef ze daar 2 tot 3 minuten voor.
- Laat ze hun plakkertjes op het witte vlak bevestigen, onder de systeemkaart met het woord waarom het gaat.
- Herhaal stap 3, 4 en 5 totdat de meeste kaarten aan de beurt zijn geweest. Trek je een woord dat al eerder aan bod kwam (of een synoniem), pak dan een nieuwe kaart. Ga zo nodig net zolang door tot je een nieuw concept hebt.
- Tegen het eind van het spel heb je een wand met een aantal ‘gevisualiseerde’ concepten. Vraag de groepsleden om eens rustig te bekijken hoe anderen de woorden hebben geïnterpreteerd.
- Voer op basis van de plakkertjes een groepsdiscussie: vraag wat bepaalde tekeningen betekenen en hoe de maker de afbeelding in verband brengt met het betreffende woord. Vraag de spelers om te bespreken welke woorden gemakkelijker te visualiseren waren, en waarom. Sluit de discussie af door spelers te vragen hoe deze visualiseringsvaardigheden volgens de aanwezigen kunnen worden toegepast in hun dagelijks leven en werk.
Strategie
Bij dit spel komen mensen waarschijnlijk met behoorlijk abstracte woorden aanzetten. Houd er rekening mee dat de hoeveelheid tijd die je nodig hebt, afhangt van het aantal spelers, het aantal ingebrachte woorden per speler en de complexiteit van de aangedragen concepten. Gebruik je gezond verstand om te bepalen hoelang je een beeldenstormsessie laat duren. En als je beslist dat het spel moet worden afgerond, vraag de spelers dan eerst of er nog ‘brandende’ concepten zijn die ze graag gevisualiseerd zouden zien. Als dat het geval is, besteed daar dan samen met de groep nog een paar minuten aan. Geef de spelers na afloop de gelegenheid om met elkaar te praten over de creatieve processen en technieken die zij normaal gebruiken om zich ideeën en beelden voor de geest te halen.
Tip
Nog een belangrijke tip: de snelheid kan worden opgevoerd door de spelers minder tijd te geven voor hun tekenwerk. Geef ze bijvoorbeeld 30 seconden per woord, geen tel langer. Je zult merken hoe de energie gaat borrelen. Het is geen wedstrijd, maar de spelers gaan er meestal wel zo mee om. Korte tekenrondes kunnen fantastische (en hilarische) resultaten opleveren.
Dit spel is geïnspireerd op ‘graphic jam’ van Leslie Salmon-Zhu, medeoprichter van het International Forum of Visual Practitioners.
Bron: Game storming – Dave Gray, Sunni Brown en James Macanufo,
Spellen voor vernieuwers en veranderaars
Vakmedianet, Deventer, 2012