De Nederlandse ziekenhuizen investeren in vier jaar tijd bijna een half miljard euro in het verhogen van de kwaliteit van medewerkers. Dat doen ze in het kader van de subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Personeel Ziekenhuiszorg. Elke zorginstelling kiest zijn eigen aanpak en zoekt naar de beste manier om de medewerkers te ondersteunen in hun groei en ontwikkeling. Wat zijn de beste manieren om te leren?
De Kwaliteitsimpuls wordt gecoördineerd door de NVZ Vereniging van Ziekenhuizen en loopt van 2014 tot en met 2017. Met de subsidiegelden geven algemene ziekenhuizen en categorale instellingen een extra impuls aan de opleiding van zittende medewerkers. Die keuze is ontstaan vanuit een oriëntatie op de toekomst. De veranderingen in de zorg gaan ongelofelijk snel en een groot deel van het huidig ziekenhuispersoneel is daar onvoldoende voor opgeleid. Om veranderingen tot stand te brengen is massa nodig en dat is wat de Kwaliteitsimpuls mogelijk maakt.
Elke zorginstelling kiest hierin een eigen aanpak en zoekt naar de beste manier om de medewerkers te ondersteunen in hun groei en ontwikkeling. Bij Reade, centrum voor revalidatie en reumatologie, wordt veel ingezet op leren. Tineke Walstra is adviseur opleiden en bezocht in het najaar van 2015 een grote conferentie over leren in de Verenigde Staten: Learning2015.
Learning 2015 is een groot congres over leren binnen organisaties dat jaarlijks plaatsvindt. Met ruim 2000 ‘leerprofessionals’ van over de hele wereld gaat het congres in op de veranderende inzichten en nieuwe kennis over de manier waarop mensen in organisaties leren en zich ontwikkelen. Grote namen deden hun opwachting, waaronder Steve Wozniak (mede-oprichter van Apple), Elliott Masie (leerspecialist en organisator), Bob Mosher (leerspecialist en mede-organisator), Sal Khan (aanbieder van gratis online onderwijs) en Kimo Kippen (Chief Learning Officer Hilton Hotels). Belangrijke onderwerpen waren onder andere ‘leren op de werkplek’, het 70:20:10-leermodel en ‘performance support’.
70:20:10-leermodel
Tijdens de conferentie Learning 2015 was er veel aandacht voor het 70:20:10-model. Charles Jennings is een van de grondleggers van deze theorie, die het belang van informeel leren benadrukt. De verhouding 70:20:10 staat voor 70% leren door te werken; 20% leren door coaching en feedback; 10% leren door formele training.
Ook bij Reade wordt dit principe toegepast, zegt Tineke Walstra. ‘Het 70:20:10-model gaat ervan uit dat mensen heel veel kunnen leren op de werkplek, wel 70% van alles wat ze moeten leren. Dat gebeurt onder andere door bewust te kijken naar hoe goede collega’s hun werk doen, door instructies op de werkplek te krijgen en door te reflecteren op wat je gedaan hebt en wat het effect was. Sommige dingen leer je beter of sneller door feedback en tips te krijgen van een collega of mentor. Dat is de 20%. Wij stimuleren dat collega’s elkaar vragen stellen: hoe doe jij dat en waarom, hoe is dat bij jullie georganiseerd, etc. Ook feedback vragen aan cliënten hoort hierbij. De laatste 10% leren mensen het beste in een training. Dat is dus maar een beperkt deel van wat je moet leren, terwijl daar wel vaak de meeste tijd, inzet en budgetten naar toe gaan. De uitdaging is om díe combinatie van leerinterventies te vinden, die het meest effectief en efficiënt is.’
Regieverpleegkundige
Een van de manieren waarop Reade het 70:20:10-model in praktijk brengt is met de regieverpleegkundige. Deze heeft onder meer een coachrol en een voorbeeldfunctie. ‘We zijn hier niet zo lang geleden mee begonnen, dus de rol is nog in ontwikkeling. De regieverpleegkundige heeft de rol van coach voor andere verpleegkundigen op de werkplek. Dat is een invulling van de 20% in het model, waarin je leert van collega’s. We gaan dat veel structureler inzetten.’
Met de ontwikkeling van e-learning verplaatst Reade een deel van de formele training (behorende bij de 10%) naar leren door coaching en feedback (de 20%). Tineke: ‘Nieuwe medewerkers kregen tot voor kort een training Behandel Communicatie Reade (BCR). Dat was een vrij traditionele training. Met e-learning kunnen de medewerkers de module volgen wanneer het hen uitkomt. Op de werkplek is nu een teamlid BCR-coach, die helpt het geleerde toe te passsen in de praktijk.’
Lees verder op de website van de NVZ Vereniging van Ziekenhuizen.