Kritisch denken is essentieel voor leiders in het zakelijke klimaat van vandaag. Een tekort kan leiden tot discutabele beslissingen, in het ergste geval tot een flinke deuk in het vertrouwen dat in de onderneming wordt gesteld. Dat laatste overkwam Netflix, en groot mediabedrijf in Californië.
Klanten van deze grote aanbieder van mediaproducten via het internet kunnen films of oude tv-opnames downloaden en betalen daarvoor maandelijks een bedrag. De beslissingen van CEO Reed Hastings hadden tot gevolg dat veel van hen dat abonnementsgeld verdubbeld zagen. De gevolgen – zeker in deze tijden van social media als twitter – lieten niet lang op zich wachten. 800.000 abonnees hielden het voor gezien ende aandelen Netflix kelderden 37 procent. Wat ging er mis?
Vier aspecten van kritisch denken
De analyse is van Bonnie Hageman, hoofd van Executive Development Associates (leiderschapsontwikkeling). Ze ziet vier aspecten aan kritisch denken: strategisch denken, creatief denken, probleemoplossing en besluitvorming. Dit denken vereist dus een georganiseerde en gedisciplineerde aanpak waarbij relevante informatie logisch geordend moet worden met oog voor veel belangen.
Hageman denkt dat Hastings uit teveel scenario’s moest kiezen – aangereikt vanuit zijn omgeving – en daar te weinig tijd voor nam. Vooral het gebrek aan strategisch inzicht brak hem op.
(Bron: talentmgt.com)
Kijk ook op nl.wikipedia.org en leren.nl.