Niet alleen in Amerika maar ook in Europa worden werkgevers overspoelt met een golf aan vrijwillige ontslagen van medewerkers. Deze golf is beter bekent als The Great Resignation. Het gevolg hiervan is dat werkgevers alles uit de kast halen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Wat erin resulteert dat de huidige baas wordt gedumpt voor een aantrekkelijkere werkgever. Hoe voorkom je als werkgever een golf van ontslagen en hoe positioneer je jezelf als een aantrekkelijke werkgever? In deze blog deel ik praktische tips en tricks die je hierbij helpen.
Geschatte leestijd: 4 minuten
Inhoudsopgave
1. Investeer in huidig personeel
Veel bedrijven kampen met personeelstekorten. En er wordt daarom alles op alles gezet om nieuw personeel aan te trekken. Maar het is minstens zo belangrijk om te focussen op je huidige personeel. Uit onderzoek blijkt dat momenteel één op de vier Nederlanders met flexibele werktijden zich niet gewaardeerd voelt door hun huidige werkgever. Onderwaardering leidt tot ontevreden medewerkers, wat de kans op verzuim en uitstroom van personeel vergroot. Investeer daarom in je huidige medewerkers. Dit gaat verder dan één keer in gesprek gaan met medewerkers over hoe ze zich voelen of wat er op de werkvloer speelt. Je moet continu op de hoogte zijn hoe het met ze gaat en waar ze mogelijk tegenaan lopen. Alleen zo weet je wat er écht speelt op de werkvloer en kun je hier als werkgever op anticiperen. Luister naar ze, spreek waardering uit en vraag actief om feedback. Zo creëer je een sfeer waarin medewerkers durven aan te geven wat er speelt.
2. Bewaak werk- en privébalans
Er wordt veel van personeel gevraagd. Werknemers springen regelmatig bij in drukke tijden en stellen zich flexibel op. Maar houd je als werkgever wel genoeg rekening met het bewaken van de werk- en privébalans? Momenteel staan werkroosters onder druk, wat ertoe kan leiden dat ze niet op tijd af zijn. Dat is zorgelijk, want 30 procent van de medewerkers met een niet-kantoorbaan heeft wel eens ontslag genomen doordat de planningen niet op tijd af waren. Ook missen ze regelmatig persoonlijke evenementen. Natuurlijk kun je een beroep doen op de flexibiliteit van werknemers, maar ook hier zit een grens aan. Geef daarom prioriteit aan het bewaken van de werk- en privébalans. Hier valt ook het op tijd af hebben van roosters onder, zodat medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Technologie kan hierbij helpen. Zo kun je door middel van software op basis van artificial intelligence (AI) een slimme personeelsplanning realiseren, die automatisch rekening houdt met de wensen en voorkeuren van medewerkers. Dit draagt bij aan hun werkgeluk.
3. Wees flexibel en proactief
De pandemie heeft voor drie op de tien medewerkers een negatieve invloed gehad op hun geestelijke gezondheid. Inmiddels zijn de meeste maatregelen weer afgeschaft en zijn we terug bij het ‘oude normaal’. Ook dit vraagt om flexibiliteit van je medewerkers. Het is daarom belangrijk om de gezondheid van je werknemers in de gaten te houden. Naast het op tijd af hebben van roosters, kun je ook andere stappen ondernemen om het welzijn van je personeel op peil te houden. Bied langere pauzes aan in piekperioden of geef ze een wat langer vrij als het weer wat rustiger is. Zo voorkom je dat werknemers overspannen raken of zelfs een burn-out krijgen. Vrije tijd is belangrijk voor medewerkers en wordt vaak besteed om te sporten, te werken aan geestelijke gezondheid en te ontspannen. Vermijd dus dat er te veel beslag wordt gelegd op deze kostbare tijd. En als dit toch moet, zorg dan dat je dit op een andere manier compenseert.
Omkijken naar elkaar
De krapte op de arbeidsmarkt zal voorlopig aanhouden. Natuurlijk is het belangrijk om nieuw personeel aan te trekken, maar het behouden van huidig personeel is net zo cruciaal voor het succes van jouw onderneming. Des te belangrijker dus dat jij ervoor zorgt dat je je positioneert als een aantrekkelijke werkgever. Dit begint met tijd en aandacht besteden aan het personeel. Een strategische roosterplanning helpt je hierbij. Zo ben je er namelijk zeker van dat je goed voorbereid bent op onverwachte gebeurtenissen en houd je jouw business ten alle tijden draaiende.
Door: Maarten de Boo, Vice President Al Growth bij Quinyx