Elke organisatie kan te maken krijgen met een crisis. Van groot bedrijf, mkb of zzp’er, tot overheid en ngo. Grote crises als een pandemie en terrorisme, of (kleinere) incidenten zoals een negatieve recensie, een hack, of een werknemer die uit de bocht vliegt. Sociale media, 24/7-nieuws en desinformatie wakkeren het vuurtje verder aan. Maar de echte crisis voor jouw organisatie is meestal niet wat er gebeurt, maar hoe jij erop reageert. In het boek Klaar voor elke crisis leert crisiscommunicatie-expert en neurowetenschapper Tom Compaijen je de bewezen formule voor goede crisiscommunicatie aan de hand van zijn zeven belangrijkste lessen. Als je die toepast, komt jouw organisatie juist sterker uit de crisis. Niet omdat je het beste voor jezelf hebt gedaan, maar het beste voor de getroffenen.
Auteur: Tom Compaijen
In Klaar voor elke Crisis ontdek je:
- Hoe KPN bij uitval van alarmnummer 112 de plank volledig missloeg in Nieuwsuur en waarom burgemeester Eberhard van der Laan juist zo geliefd was.
- Hoe je het vertrouwen in jouw organisatie terugwint, ondanks dat er grote fouten zijn gemaakt.
- Hoe je een crisis slimmer te lijf gaat, zonder vuile trucs te gebruiken.
- De werking van de hersenen bij communicatie, zodat je de lessen beter begrijpt en onthoudt.
‘Tom Compaijen onthult de wereld achter de crisis. Zijn tips, ervaringsverhalen en werkwijze zijn cruciaal voor effectieve crisiscommunicatie in het (sociale) medialandschap van 2024.’
Ewout de Bruijn, oud-NOS verslaggever
‘Vrijwel iedere crisis komt onverwachts – wat niet betekent dat je je er niet op kunt voorbereiden. Daarom: lees dit boek, en wees klaar voor elke crisis.’
Job Cohen, oud-burgemeester Amsterdam
De auteur
Tom Compaijen heeft 15 jaar ervaring in crisiscommunicatie, crisismanagement en media. Hij zat in meer dan twintig crisisteams en helpt in heel Nederland organisaties als ministeries, veiligheidsregio’s, bedrijven, politie en ziekenhuizen met het voorbereiden op crises zodat ze in de heat of the moment de juiste keuzes maken.