Nederlandse ziekenhuizen kunnen hun compliance, de manier waarop zij wet- en regelgeving vertalen naar afspraken en gedrag, verbeteren. Hoewel het onderwerp meestal op de agenda staat, kunnen ziekenhuizen meer maatregelen nemen om onnodige risico’s te voorkomen. Die maatregelen gaan vooral over de cultuur, zo blijkt uit onderzoek.
Uit een onderzoek van KPMG, Erasmus Universiteit en de Vereniging voor Compliance in de Zorg (VCZ) onder Nederlandse ziekenhuizen blijkt dat compliance bij alle ziekenhuizen inmiddels een vast gegeven is. Maar typerend voor de jonge status is dat afzonderlijke afdelingen in het ziekenhuis een eigen compliancefunctie kunnen hebben, zegt Jaap Wijnker, bij KPMG gespecialiseerd in compliancevraagstukken in de zorg.
Domeinen waar compliancemanagement het meest voorkomt zijn de afdeling Kwaliteit & Veiligheid (27 procent), Finance & Control (22 procent) en de juridische afdeling (10 procent). Slechts 15 procent van de ziekenhuizen heeft een centrale Compliance-afdeling, een Chief Compliance Officer (cco) of een Compliancecomité.
Investeringen in controles
‘Ziekenhuizen hebben in beginsel permanent te maken met hoge risico’s’, zegt Anna van Poucke, voorzitter van KPMG Gezondheidszorg. ‘Door de verandering van het zorglandschap en de opkomst van medisch specialistische bedrijven kunnen deze risico’s aanzienlijk toenemen. Dat betekent dat ziekenhuizen in staat willen zijn om de risico’s in hun bedrijfsvoering te herkennen en beheersen. Hierdoor neemt de aandacht voor compliance toe.’
Om de risico’s te kunnen beperken hebben veel ziekenhuizen inmiddels flink geïnvesteerd in regels, controles en sancties. Risicovolle processen zijn niet alleen vastgelegd in control frameworks, maar worden ook met grote regelmaat gecontroleerd door externe partijen. Maar om risico’s nog meer uit te sluiten, verdergaande maatregelen noodzakelijk – vooral op het gebied van de cultuur binnen het ziekenhuis.
Grip op gedrag
Compliancemanagers vinden unaniem dat de compliancefunctie toe is aan een volgende stap, zegt Wijnker. ‘Bij de huidige aanpak ligt het accent te veel op het stellen van regels en het opsporen van overtredingen door bijvoorbeeld audits. Ongewenst gedrag uitsluitend toeschrijven naar individuen is volgens compliancemanagers te simpel. In veel gevallen is het de organisatie die medewerkers hiertoe verleidt. De cultuur binnen het ziekenhuis heeft meer impact dan tot nu toe is onderkend. Hierdoor blijven risico’s onverminderd aanwezig.’
Het onderzoek kunt u hier downloaden.
Bron: KPMG