Tijdens het Business Improvement Event van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) op 16 juni jl. is Jeroen Mertens, Plant Quality Manager bij Faurecia Emissions Control Technologies uit Roermond, uitgeroepen tot Business Improvement Manager van 2016.
Mertens ontving de award voor zijn inspirerende rol als spin in het web en als gangmaker in het continue leerproces, zowel voor zijn manier van werken als voor het gebruik van methoden in het verbeterproces. Hij was duidelijk de aanjager in dit geheel.
De vakjury onder leiding van verandercoach Elize Hulscher koos voor Mertens na grondig onderzoek naar de business cases van de drie genomineerden. ‘Mertens is een stimulans voor de gehele organisatie. Spreekt de medewerkers continue aan en voelt zich enorm betrokken. Zijn houding en gedrag stralen enthousiasme uit om voortdurend alert te zijn op dingen die mis kunnen gaan en op mogelijke verbeteracties. Kenmerkend is de mentaliteit van niet praten maar doen’, aldus de vakjury.
Jeroen Mertens toonde zich vereerd. ‘Ik ben trots op de prestatie die we bij Faurecia Emissions Control Technologies hebben geleverd. Faurecia produceert seriematig uitlaatsystemen en katalysatoren voor automobielfabrikanten. Eind 2014 hebben we een Quality Plan ingevoerd met als streven 0 PPM. Resultaat: meer controlepunten, meer bewustzijn onder medewerkers en een verbeterde layout van de productielijn –en een reductie van het PPM-niveau.’
De Publieksprijs, die dit jaar voor de derde keer werd uitgereikt, werd gewonnen door Cornelis Lemstra van LINKIT uit De Meern. Hij kreeg ruim 43 procent van de 450 stemmen die via de website van het NNK werden uitgebracht. Cornelis Lemstra heeft IT-detacheerder LINKIT begeleid in de transitie van ISO 9001:2008 naar ISO 9001:2015. Via een zelf ontwikkelde infografic heeft hij op originele wijze kwaliteitsmanagement toegankelijk en praktisch bruikbaar gemaakt voor alle medewerkers.
Bron: NNK