Met innovatieve en maatschappelijk betrokken projecten wil software- en platformleverancier SAP haar klanten inspireren en laten zien wat mogelijk is. Want ook de klanten van SAP zijn zoekende als het gaat om digitale transformatie. Innovatiemanager Jan-Willem de Koster zal tijdens het Jaarcongres Procesmanagement tonen hoe technologie daarbij kan helpen en wat de kracht van een platform is.
De visie van SAP luidt: ‘Help the world run better and improve people’s lives’. Met een aantal maatschappelijke cases geeft het bedrijf daar invulling aan. ‘We zetten onze platformtechnologie in om een maatschappelijk probleem op te lossen’, legt Jan-Willem uit.
Slimme fietsbel
Een mooi voorbeeld is het Safe to Bike-project dat onlangs in de gemeente ’s-Hertogenbosch, vestigingsplaats van het SAP-hoofdkantoor, is uitgerold.
‘Nederland is een veilig fietsland maar de meeste fietsongevallen gebeuren bij jongeren tussen de 12-17 jaar, wanneer zij naar de middelbare school fietsen. De discussie gaat dan vaak over het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets, waardoor jongeren niet goed opletten. Wij denken dat we een manier hebben gevonden om dat op te lossen, namelijk met een slimme fietsbel. In het pilotproject hebben circa honderd leerlingen van twee middelbare scholen in ’s-Hertogenbosch een app op hun telefoon gedownload en een slimme fietsbel op hun fiets gekregen. Op basis van data kan de app zien waar gevaarlijke verkeerssituaties zijn. Als de fietser in een range van 30 to 50 meter van zo’n gevaarlijk punt is, geeft de bel een signaal af om te waarschuwen.’
Platformleverancier
SAP heeft zich ontwikkeld van softwareleverancier tot innovatieve leverancier van platform en technologieoplossingen. Met SAP-technologie beschikken bedrijven realtime over belangrijke data, analyses en rapportages waarmee zij snel kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. Innovatiemanager Jan-Willem de Koster zet met zijn team SAP als innovatiepartner op de kaart: ‘SAP is groot geworden in de ERP-wereld. ERP-software is nog steeds een belangrijke pijler maar inmiddels heeft ons bedrijf de transformatie gemaakt naar platformleverancier.’
Design Thinking
Om te komen tot innovatieve oplossingen samen met klanten maakt SAP gebruik van de methodologie Design Thinking. Jan Willem de Koster: ‘We merken dat dit een heel goede aanpak is. We organiseren innovatiesessies om een klant te inspireren en aan te werk te zetten. We vertellen eerst over onze eigen cases om te laten zien wat mogelijk is, zoals het Safe to Bike-project. Maar we hebben nog meer van dit soort cases om te laten zien en te inspireren, ook bijvoorbeeld uit de health care-sector en uit verschillende industrieën. Cases uit de sportwereld spreken ook altijd aan. Met onze platformtechnologie kunnen we de sporter betere informatie geven waardoor hij of zij zijn performance kan verbeteren. ’
We praten niet meteen alleen maar over technologie, maar over wat de uitdaging is en welke ideeën je kan bedenken om een oplossing te vinden voor die uitdaging.
‘In Design Thinking workshops gaan we vervolgens met de klant nadenken over wat zij zelf zouden kunnen doen. We praten dan nog niet over technologie, maar over wat de uitdaging is en welke ideeën je kan bedenken om een oplossing te vinden voor die uitdaging. Dat proberen we in een design thinking workshop zo concreet mogelijk te maken.’
Eco-systeem
SAP werkt heel veel samen met andere partijen, zegt Jan Willem de Koster, en dat is een kenmerk van digitale transformatie. ‘Als je kijkt naar ons eco-systeem, de netwerken waar we in zitten, dan zie je dat iedereen zijn eigen know-how heeft en inbrengt. Bij het Internet of Things heb je partijen nodig die sensoren leveren. Wij leveren geen hardware of connectiviteit, wij zijn een platformleverancier van software. Er zijn vaste samenwerkingspartners, zoals bijvoorbeeld KPN of Tele2, maar per project werken we met verschillende partners samen.’
Een voorbeeld is weer het SafetoBike-project waarin SAP samenwerkt met de Gemeente ’s-Hertogenbosch, maar ook met een van hun klanten, Interpolis. ‘Wij hebben bij hen het idee getoetst en verder aangescherpt en zij zijn betrokken bij de uitrol. Interpolis heeft er ook baat bij: jaarlijks keren zij ongeveer 300 miljoen euro uit aan claims, dus als dat omlaag kan, dan is er naast maatschappelijke impact ook sprake van een business impact.’
Innovatie is een iteratief proces, het is een kwestie van veel doen en er gaat ook wel eens iets mis.
Innovatie is een iteratief proces, het is een kwestie van veel doen, van uitproberen, zegt Jan-Willem. ‘En er gaan natuurlijk ook wel eens dingen mis. Maar we hebben geleerd dat we gebruik kunnen maken van de kracht van onze relaties. Dat is naast technologie een heel belangrijke factor.’
Balans tussen efficiency en innovatie
Afgelopen jaren zijn er steeds meer nieuwe functies ontstaan, zoals bijvoorbeeld Chief Technology Officer. Dat geeft wel aan hoe belangrijk klanten dat vinden, meent Jan-Willem. ‘Maar niet iedereen is even ver. Wij zien dat veel organisaties bezig zijn met de balans zoeken tussen enerzijds een hogere efficiency realiseren, en anderzijds nadenken over hoe ze relevant blijven naar de toekomst toe. Het is niet of of, het gaat niet alleen om efficiency of alleen om innovatie, het gaat om het vinden van die balans. Veel bedrijven kunnen daar wel wat hulp bij gebruiken, bij die digitale transformatie.’
Veel bedrijven kunnen wel wat hulp gebruiken bij digitale transformatie.
Tijdens het Jaarcongres Procesmanagement wil Jan-Willem de bezoekers vooral inspireren. ‘Ik hoop dat ze vol enthousiasme en geïnspireerd naar huis gaan en ideeën hebben over hoe ze digitale transformatie in hun eigen organisatie kunnen vormgeven.’
Jan-Willem de Koster is een van de sprekers van het 11e Sigma Jaarcongres Procesmanagement, 17 november 2016 in Burgers’ Zoo Arnhem.
Meer weten? Lees ook onze interviews met Vanessa Evers, Hoogleraar Robotica, Stephan van den Broek, mede-auteur van Management in Singularity, en Sander Bolmer, manager Warehousing Wehkamp.