Je weet wel, de holacratie: de platte netwerkstructuur die steunt op zelforganisatie in units of kringen. Hoe krijg je zoiets van de grond?
We kennen de innovatieve organisatiestructuur vooral van Tony Hsies’ Zappos. Ook dichter bij huis worden holacratieën opgezet, zoals bij financieel adviesbedrijf TriFinance. De bureaucratie in hiërarchische bedrijven is vooral een manier om risico’s te mijden, vindt TriFinance’s Pieter Smit (leiderschapsteam). ‘Mensen worden niet meer intellectueel uitgedaagd en denken niet meer zelf na.’ In de platte unitstructuur van TriFinance ontbreekt de managementlaag. Een leiderschapsteam stuurt de units direct aan en verdeelt de beslissingsmacht over de organisatie. Oplossingen worden vanuit de groep aangedragen en door ambassadeurs uitgewerkt. De leidinggevende is bij TriFinance vooral moderator en motivator maar blijft wel de eindbeslissingen nemen.
Holacratielessen van TriFinance
- Het begint met de juiste mensen. Je wilt zelfstarters die initiatief tonen, die niet vanaf de zijlijn toekijken. Hsieh gaf zijn werknemers de keus: doe mee of vertrek.
- Je mensen hebben begeleiding nodig bij hun ontwikkeling richting zelfstarter en zelfsturing. Stem die af op de uiteenlopende generaties in je bedrijf.
- Pas op dat de cirkels of units geen creatieve eilandjes worden. Het zijn bedrijfjes op zich maar de link moet de cultuur van het hele bedrijf blijven. Check of er dwarsverbanden zijn, of informatie wordt gedeeld, of de cirkels co-creëren.
- Zoek de optimale balans tussen orde (weinig entropie) en chaos (veel entropie). Die balans hangt af van je specifieke activiteiten, cultuur en de mentaliteit van je medewerkers.
Bron: Management Team