Bedrijven, ook grote, zoals Dell, IBM, Procter& Gamble en Starbucks, zetten steeds vaker crowdsourcing in. Ze vragen hun klanten naar ideeën voor verbetering en innovatie.
Uit onderzoeken blijkt dat klanten in staat kunnen zijn om ideeën te generen die passen bij zelfs de meest ervaren ontwerpers van innovatieve bedrijven. Aan de andere kant bestaat het gevaar dat bedrijven verlamd raken door de enorme hoeveelheid aan ideeen die klanten inbrengen. Niet alle klanten zijn even creatief, dus bedrijven moeten een manier vinden om de juiste innovaties te kiezen.
De innovatiewedstrijd
Steeds meer bedrijven organiseren daarom via crowdsourcing een innovatiewedstrijd. Hoe zet je een innovatiewedstrijd zodanig op dat de beste en meest innovatieve ideeën naar boven komen? Daarvoor moet je drie vragen stellen – en beantwoorden.
1. Hoe moet het probleem worden geformuleerd?
Probeer het probleem enigszins dubbelzinnig te formuleren. Een studie heeft aangetoond dat wanneer een oplossing wordt gevraagd voor een heel specifiek probleem, de deelnemers de neiging hebben zich te richten op de meest veelbelovende oplossingen en dan niet meer alle mogelijke opties overwegen.
Omgekeerd resulteert het te vaag formuleren van het probleem in te zeer uiteenlopende mogelijke oplossingen voor het probleem. En daar hebben bedrijven dan ook niks aan.
2. Hoeveel klanten moeten deelnemen aan de wedstrijd?
Als het aantal deelnemers toeneemt, zal ook de diversiteit van de oplossingen toenemen. Bij een hogere diversiteit van oplossingen, neemt de kans op het vinden van dat ene briljante idee toe. Maar wanneer er te veel deelnemers zijn, is er minder kans om te winnen en zullen de deelnemers misschien minder moeite doen om een goede oplossing te bedenken.
Het risico van onderinvestering kun je verminderen door twee dingen:
– stel een substantiele beloning in het vooruitzicht zoals royalty’s of winstdeling, en geen vaste prijs voor de winnaar(s);
– vraag verschillende dingen, bied een grotere verscheidenheid aan activiteiten aan om een oplossing voor het probleem te vinden; dit vraagt verschillende vaardigheden en talenten en daarmee meer diversiteit.
3. Hoe moet(en) de winnaar(s) worden beloond?
In zijn algemeenheid geldt dat hoge prijzen, de prestaties van de deelnemers positief stimuleren. Maar elke prijs heeft een limiet. Na een bepaalde hoogte, heeft het verhogen van de prijs geen effect meer.
Het aanbieden van meerdere prijzen in plaats van één grote uitbetaling is effectief wanneer het probleem niet nauwkeurig is gespecificeerd, of indien de onderneming twijfels heeft of het probleem uiteindelijk zal worden opgelost door één van de deelnemers.
De prijs voor bedrijven
Naast het genereren van winstgevende ideeën, bieden innovatiewedstrijden organisaties de kans om samenwerkingsverbanden aan te gaan met zeer waardevolle lead users. Uit onderzoek blijkt dat juist lead users deelnemen aan innovatiewedstrijden.
Daarnaast kun je in een innovatiewedstrijd de deelnemers ook vragen na te denken over nieuwe prototypes. Hierdoor kunnen organisaties bepalen of de deelnemers in staat zijn nieuwe versies van bestaande producten te ontwikkelen.
De resultaten van open innovatie zijn niet alleen maar positief. Het is nog onduidelijk of en hoe innovatiewedstrijden de innovatieprocessen in het bedrijf zelf kunnen vervangen of aanvullen.
Maar voordelen zijn er ook. Innovatiewedstrijden leveren niet alleen innovatieve ideeën of nieuwe prototypes op, ze bieden bedrijven ook de kans om kennis te maken en een relatie op te bouwen met deskundige en innovatieve individuen.
Bron: Insead