Informatiemanagement is een relatief nieuw vak en is een onderdeel van (integraal) management. Het behoort tot de verantwoordelijkheden van het lijnmanagement; net zoals bijvoorbeeld financieel of personeelsmanagement. Informatiemanagement gaat over strategische, structurele en operationele aspecten van informatiegebruik in organisaties. Dit relateert aan technologische voorzieningen (ICT) voor opslag, verwerking, distributie en presentatie van informatie (Maes, 2007; Maes & de Vries, 2008).
Bij informatiemanagement staat zowel informatiegebruik in de organisatie als informatiegebruik voor de organisatie centraal. Organisaties gebruiken informatiemanagement intern voor dienstverlenings- en productieprocessen (zoals behandelplannen, logistieke planning en uitwisseling van patiëntgegevens) en voor verantwoording en besluitvorming. Organisaties wenden informatie en ICT vooral aan voor strategische positionering, ketenmacht en innovaties van producten, diensten en/of businessmodellen.
Informatiemanagement en ICT
Informatiemanagement is in verbinding met de mogelijkheden die informatie- en communicatietechnologieën (ICT) bieden. Deze leiden tot een continue stroom van ICT-gerelateerde innovaties, zoals in de zorg op het terrein van e-health, beeldbewerking en data-analyse. Komend decennium verwachten we veel van de mogelijkheden van de opkomende SMAC-technologieën, wat staat voor ‘social, mobile, analytics, cloud’ (Kane, Palmer, Phillips, Kiron & Buckley, 2015). In relatie tot deze technologieën gebruiken we wel de term ‘digitale transformatie’ gebruikt.
Deze digitale transformatie gaat vooral over de wijze waarop nieuwe technologieën worden ingezet. Daarin bestaan drie bouwstenen (Gerster, 2017; Martin, Hageman Snabe & Nanterme, 2017; Weill & Woerner, 2018).
Definitie informatiemanagement
-
Informatiemanagement is een relatief nieuw vak en is een onderdeel van (integraal) management. Het behoort tot de verantwoordelijkheden van het lijnmanagement; net zoals bijvoorbeeld financieel of personeelsmanagement. Informatiemanagement gaat over strategische, structurele en operationele aspecten van informatiegebruik in organisaties.
Klantervaringen
Analyse van klantgegevens leidt tot een beter begrip van het gedrag en de wensen van klanten. Op basis van deze gegevens worden diensten en producten (en behandelingen) gerichter aangeboden en worden processen voor bediening van de klant, gestroomlijnd en op maat gesneden. De ontwikkeling van ‘personalised medicine of treatment’ is hiervan een uiting in de zorg.
Operationele efficiëntie
De prestaties van bedrijfsprocessen (en dus ook zorgprocessen) kunnen door informatiemanagement beter worden geanalyseerd en verbeterd, kennis kan worden gedeeld en er ontstaan mogelijkheden om mensen onafhankelijk van plaats te behandelen.
Veranderende businessmodellen en informatiemanagement
Digitalisering biedt mogelijkheden voor andere manieren van klantbediening, innovatie van producten en diensten en integratie van organisatieprocessen. De combinatie daarvan leidt wellicht tot andere businessmodellen.
Succesvolle digitale transformatie loopt gelijk op met de transformatie van organisaties, zodat gebruikgemaakt wordt van de technologische mogelijkheden. Dit is in lijn met macro-economische studies naar het effect van ICT op de productiviteit in de afgelopen decennia. Deze concluderen dat productiviteitsverhoging en informatiemanagement door ICT vraagt om complementair investeren, dat wil zeggen aanvullend (en zo mogelijk tegelijk) investeren in:
- hardware en software,
- verandering van werken en (bedrijfs-, zorg- en keten)processen,
- andere managementmethoden,
- verbetering van vaardigheden van medewerkers,
- andere producten en diensten (Brynjolfsson & Hitt, 2000).
Bron: Tijdschrift M&O
Door: Erik de Vries en Rachid Tamrouti