Op naar de nieuwe dimensie van strategie-implementatie. Snap je deze zin? Ik ook niet hoor, maar het klinkt wel mooi, die wat wazige taal. Alleen, met holle frasen scoor je geen baan, zo berichtte RTLZ. Iedereen gebruikt dezelfde kreten, die daardoor al hun betekenis verliezen. Holle frasen zetten dus geen zoden aan de dijk. Toch worden er in managementland best wel veel holle frasen gebezigd. Holle frasen waarvan vrijwel niemand weet wat ze precies betekenen.
KISS Ik heb veel schrijftrainingen gegeven en ook andere trainingen op het gebied van online communicatie. En één van de belangrijkste lessen die ik de cursisten meegaf was het kort, bondig en concreet zijn. Geen drietal zeggen, maar drie. Geen men, maar directeuren, bezoekers, belangstellenden of werkzoekenden. Geen voorzetseluitdrukkingen zoals met betrekking tot (dat wordt ‘over’ of ‘voor’), te zijner tijd (dat wordt ‘morgen’, of ’volgende week vrijdag’), of ten behoeve van (dat wordt ook ‘voor’). Geen lange zinnen, of moeilijke tangconstructies. Gewoon duidelijke taal. KISS dus: Keep It Short and Simple. ‘Ik moet het snappen’, zei ik altijd tegen mijn cursisten. ‘Dus hou het simpel.’ Maar in de cursus zaten wel moeilijke termen. Ik leerde mensen wat een launchpath is (een lijstje snel vindbare links), wat ‘tags’ zijn (woorden die je aan je tekst toevoegt om beter vindbaar te zijn door de zoekmachine), menselijk motiverende teksten (die werken echt het beste) en wat de AIDA-structuur is voor teksten. En natuurlijk het verschil tussen SEO en SEA, dat werken ‘met CMS’ erg amateuristisch overkomt in een vacature en nog veel meer dingen die heel handig zijn. Moeilijke termen bewaren voor manager ‘Maar’, zo zei ik erbij, ‘die moeilijke woorden mag je hier niet gebruiken. Die gebruik je maar voor bij je manager, want die snapt toch niet waar je het over hebt. En als je moeilijke woorden gebruikt, dan durft de gemiddelde manager toch niet toe te geven dat hij het niet weet en dan kun je zelf de goede dingen doen.’ En dat blijft een toptip, vind ik zelf. Want de managers komen vaak aanzetten op de afdeling, morsen eerst wat koffie en zeggen dan dat ze de dienstverlening naar een volgende dimensie willen brengen, of dat ze betere opvolging van het klantcontact asap willen effectueren, of dat ze grootschalige projecten willen realiseren. Ze hebben het over leer- en ontwikkelprocessen, over mean-and-lean handelen en over de vertaalslag van de strategische propositie naar hands-on-klantgericht handelen die beter gemonitord en afgetikt moet worden. En iedereen knikt ja en amen, want het is natuurlijk wel de manager die de onzin uit staat te kramen. Vertel het simpel Holle frasen werken niet. Niet bij het omschrijven van wat je de werkgever te bieden hebt, maar ook niet bij het briefen van je collega’s. Als je jezelf betrapt op een moeilijke term, vraag je dan af hoe je het aan tien-jarige zou uitleggen. En zeg dat dan. Dan snapt iedereen precies wat je bedoelt. Het beste voorbeeld hoorde ik toen ik nog Teletekst-redacteur was en bij een collega op bezoek kwam. Zijn dochtertje van drie zei: ‘Mijn papa maakt letters op televisie en dat kan iedereen dan lezen!’ En beter kan je het bijna niet uitleggen. Een manager had gezegd dat hij ‘zorgdroeg voor de nieuwsvoorziening middels diverse systemen die tekstuele communicatie via beeldschermen voor de geïnteresseerde burger mogelijk maken.’ Dan vind ik letters maken op televisie toch beter. Als je dus iets met je team wilt communiceren, hou mij dan voor ogen. Ik wil echt heel graag snappen wat je bedoelt. Hou het dus simpel. Winactie: beschrijf je baan En dan de winactie: hoe zou jij je baan omschrijven aan een kind van tien? Doe dat op Twitter in 140 tekens met hashtag 9tot5 (#9tot5). Als je meedoet maak je kans op het boek Ik2 en het bijbehorende Ik2 trainingsboek voor coaches en docenten. Dus op Twitter: #9tot5, jouw baan uitgelegd aan een kind van 10! En win! Door: Eduard van Brakel