Het recept van Coca-Cola, het deeg van KFC, een baanbrekende technologie of unieke klantendatabase: als je kroonjuwelen of bedrijfsgeheimen openbaar worden, smelt je concurrentievoordeel als sneeuw voor de zon. Uit onderzoek naar 400 rechtszaken (VS) rond het lekken van fabricagegeheimen blijkt dat de boosdoener in 85% van de gevallen een handelspartner of eigen medewerker is.
Medewerkers moeten intellectueel eigendom bewaken, maar worden tegelijkertijd aangemoedigd om met meer supply chain-partners samen te werken om de productkwaliteit te vergroten. Soms krijgen ze opdrachten die het risico op het uitlekken van bedrijfsgeheimen vergroten.
Medewerkers moeten intellectueel eigendom bewaken, maar worden tegelijkertijd aangemoedigd om meer samen te werken met externe partners.
Kijk naar Apple, waar medewerkers niet met prototypes van de campus af mogen. Maar ze worden ook aangemoedigd om de prototypes onder real world-omstandigheden te testen. En: het is oppassen geblazen om een product te pitchen zonder cruciale details weg te geven.
Leestip: Verslag Integriteitsdag 2016: ‘Integriteit moet je onderhouden‘
Cultuur en communicatie zijn de sleutels
Honderd procent bescherming bestaat niet. Je komt er niet met anticoncurrentiebedingen of andere regels, software, en strenge sancties. Het gaat erom een cultuur te creëren die iedereen van de noodzaak tot strikte geheimhouding doordringt.
Het gaat erom een cultuur te creëren die iedereen van de noodzaak tot strikte geheimhouding doordringt.
Communicatie is de sleutel. Managers moeten het onderwerp geheimhouding vaak en luid en duidelijk aan de orde stellen en medewerkers informeren over de trade secret protection procedures (TSPP’s). De communicatie moet worden gekoppeld aan duidelijke incentives voor wie handelt overeenkomstig het beleid, net als dat andere beleidsissues worden gekoppeld aan beloningen en reprimandes.
Overtreders aanpakken
Blijven communiceren over maatregelen die genomen zijn tegen overtreders, is van groot belang om je mensen te laten zien dat het de onderneming ernst is om inside informatie binnenshuis te houden. Het geeft medewerkers ook een handvat om collega’s of buitenstaanders te melden die hen onder druk zetten om intellectueel eigendom vrij te geven.
Juridisch voordeel
Goede communicatie heeft ook juridische pluspunten. Als het tot een rechtszaak komt, zal de rechter om bewijs vragen dat de naar buiten gekomen info daadwerkelijk vertrouwelijk was.
Als het tot een rechtszaak komt, zal de rechter om bewijs vragen dat de naar buiten gekomen info daadwerkelijk vertrouwelijk was.
Hoe beter je als onderneming kunt laten zien dat je TSPP’s niet alleen worden gedocumenteerd, maar dat iedereen van de organisatie er tot op het bot van doordrongen is, hoe beter je kunt aantonen dat je bedrijfsgeheimen geacht werden binnenshuis te blijven.
Bron: Business HorizonsÂ
Lees ook: 9 gewoonten waarmee u integriteit en vertrouwen wektÂ