Philips Lighting Vitrite is letterlijk een lichtend voorbeeld van hoe een ingrijpende verandering tot iets moois en tastbaars kan leiden. Van al over de afgrond naar een innovatief florerend bedrijf. Hoe ging dat?
Zo'n vier miljard gloeilampvoeten (onderkant van een gloeilamp) maakte Philips Lighting Vitrite door de jaren heen. Duizend man werkte er in hoogtijdagen, maar de klad zat er lelijk in. De huidige general manager Imro Wong zegt: ‘Reorganisatie op reorganisatie. De omzet dreigde van vijftig miljoen euro naar nul te zakken. Eigenlijk wachtte iedereen op het moment dat de deuren dichtgingen.' Imro en zijn HR-collega Erik Blommers weigerden echter die sleutel om te draaien. In plaats van het licht uit te doen, zetten ze vol de spotlights op de medewerkers. Weliswaar geen duizend meer maar 150 mensen met wel tal van talenten. Imro Wong: ‘Wat we gedaan hebben is allereerst een visie neerzetten. Een visie waarin we zijn gaan kijken naar wat we wel kunnen. Kracht van verandering begint naar mijn mening met een visie. Dat hebben we vervolgens naar HR gekoppeld. Niet langer focussen op wat mis gaat, maar op wat we met z'n allen wel kunnen. Kijken naar kwaliteiten van mensen en die inzetten. Daarbij zijn we begonnen met ons eigen gedrag als leidinggevenden. Wij moesten als eersten voorbeeldgedrag gaan vertonen.'Hoe doe je dat thuis?
Wong en Blommers introduceerden in het vervolg onder meer het ‘hoe doe je dat thuis'-principe. Ziektes, verbouwingen, kinderen… Wong: ‘Thuis heb je met tal van uitdagingen te maken, maar daar heb je het nooit over leiderschap. Daar doe je gewoon. Dat wilden we hier ook. Voorbeeld: er moesten nodig nieuwe lamellen komen, maar om het te láten doen, was veel te duur. Toen er wéér iemand kwam klagen over kapotte zonwering vroeg ik: "hoe zou jij dat thuis doen?". Naar Karwei, zei hij! De medewerker heeft toen voor 20 procent van de prijs alle lamellen zelf vervangen. Onbenutte resources in je bedrijf: dat zijn je mensen.'
Interactief
Inmiddels floreert Philips LightingVitrite, waarvoor Wong en Blommers eerst het nieuwe portfolio van het nieuwe bedrijf hebben neergezet. Imro: ‘We gaan nu naar een nieuwe fase waarin het de truc is om te blijven vernieuwen. Bestaanszekerheid creëren voor de lange termijn. Vitrite moet een innovatiecentrum worden.'
Tijdens het Jaarcongres Kwaliteitsmanagement zullen Wong en Blommers op een interactieve manier laten zien hoe ze Vitrite van de afgrond hebben gered. Onder meer met eigengemaakte filmpjes waarin Vitrite laat zien wat het DNA van het bedrijf is en met hoeveel plezier mensen er werken. Inclusief een filmpje van voetballende eekhoorns die een bal hoog houden. Het dient als metafoor. Wong: ‘Je moet oog hebben voor de sterktes van mensen. Die sterktes zijn er vaak wel, maar je hebt het vaak niet in de gaten. We verdienen hier nu een dikke boterham met een omzet van zo'n dertig miljoen euro. De belangrijkste succesfactoren van die ingrijpende verandering? Met visie en onverzettelijk commitment vanuit de top zorgen voor energie en dat iedereen mee wil in het nieuwe proces. Van visie naar realiteit gaat met vallen en opstaan, maar begint met oog hebben voor het positieve.'
Tips
– Jaarcongres Kwaliteitsmanagement (24 mei 2012)
– Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers