Bij goede leiders lijkt het alsof alles wat ze doen ze zo makkelijk afgaat. De realiteit is dat de meesten van hen hard hebben moeten sleutelen aan hun minder sterke punten. Om te groeien als executive, zul je aan je persoonlijkheid moeten werken.
Bloed, zweet en tranen
Als executives kijken naar leiders voor wie zij bewondering hebben, onderschatten ze vaak met hoeveel bloed, zweet en tranen die aan zichzelf hebben gewerkt om te worden wie ze zijn. Het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit bij goede leiders, maar de schijn bedriegt: zij hebben het niet cadeau gekregen.
Waar elke manager namelijk tegenaan loopt, is dat bepaalde karaktertrekken in bepaalde functies of situaties van pas komen maar in andere – bijvoorbeeld hoger in de hiërarchie of in een andere organisatie – juist niet. Sterke punten kunnen dan zomaar zwakke punten worden. Met andere woorden: tijdens hun reis op de carrièreladder ontkomen managers er niet aan om ook op persoonlijk vlak te blijven groeien en zich aan te passen. om een betere leider te worden. Onderzoek van Ginka Toegel en Jean-Louis Barsoux onder ruim tweeduizend executives bevestigt dat: wat succesvolle managers kenmerkt, is dat ze aan zichzelf blijven werken.
Betere leider door zelfkennis
Zelfkennis en zelfbewustzijn zijn daarom essentieel voor executives. Want alleen als je van jezelf weet wat je natuurlijke ‘neigingen’ zijn, kun je die versterken of juist afzwakken als de situatie daar om vraagt. Natuurlijk gaat het er daarbij niet om dat je je persoonlijkheid verandert: het idee is dat je jezelf blijft maar dan op een ‘bekwamere’ wijze. Dat is moeilijk maar het kan. We zijn namelijk geen gevangene van onszelf en kunnen aspecten van onze persoonlijkheid aanpassen en bijschaven.
Big Five
In de psychologie worden vijf algemene persoonlijkheidsdimensies onderscheiden – de Big Five geheten: emotionele stabiliteit, extraversie, openheid, inschikkelijkheid en consciëntieusheid. Elke dimensie omvat een cluster karaktertrekken, die bij elkaar iemands persoonlijkheid vormen. Deze karaktertrekken bepalen hoe je je gedraagt in termen van hoe je omgaat met anderen, problemen oplost, werk plant, jezelf uit, enzovoort. Voor elke dimensie geldt: veel is soms goed maar soms ook niet, weinig idem dito. En té veel is per definitie niet goed – té weinig ook niet. Managers moeten de juiste mix en balans zien te vinden in elk van de vijf persoonlijkheidsdimensies.
Boekentips: