Ik heb eindelijk iets voor elkaar gebokst wat jarenlang niet lukte. De oplossing is stiekem ook te simpel voor woorden. Eens per week denk ik: ‘Even een kaartje sturen’. Vervolgens ben ik te lui om een kaartje te kopen en stuur ik dus geen kaartje. Waarom koop ik niet gewoon een berg kaartjes in? Dan hoef ik het kaartje alleen nog maar te schrijven en op de bus te doen. Vervolgens lukt het wel om regelmatig een kaartje te sturen. De oplossing zat er dus in de actie simpeler uitvoerbaar te maken.
Misser van de maand
Die les kun je ook toepassen op het delen van een fout. Je kunt het makkelijker maken door een vast moment te creëren. Een klant van mij heeft het ‘koffie verkeerd’-momentje geïntroduceerd. Eens in de twee weken komen ze bij elkaar om te delen welke fouten ze hebben gemaakt en wat ze geleerd hebben. Andere organisaties hebben eens in de maand een ‘pizza op vrijdag’-bijeenkomst. Dat is een informele bijeenkomst waarbij de maand op een luchtige manier wordt afgesloten met drankjes en pizza. Op de agenda staan een aantal vaste punten, zoals het succes van de maand, een update over de jaardoelen en, daar komt ie!, de misser van de maand.
Beluister de podcast over Superfalen met Frank Deuring
Iemand krijgt 10 minuten spreektijd om te delen wat misging en wat de geleerde lessen zijn. Deze vorm doet me denken aan Fuck-Up Nights. Dat is een wereldwijd initiatief waarbij mensen op het podium delen welke fuck-ups ze gemaakt hebben. Denk aan faillissementen, mislukte projecten en andere faalverhalen. Dit zijn leuke, inspirerende verhalen met als doel het bespreekbaar maken van fouten en mislukkingen. Je kunt deze Fuck-Up Nights in meerdere steden in Nederland vinden.
Vaste plek voor fouten
Naast een vast moment kan een vaste plek ook helpen. Denk aan een faalmuur. Een ceo van een bedrijf had op een grote witte muur ‘Failure Wall’ geschreven. Daarbij kwamen nog wat bekende quotes over falen en hij deelde een fout van zichzelf. Hij nodigde mensen uit om ook fouten te delen op die muur. Aanvankelijk waren de meeste mensen sceptisch, maar toen ze de waarde gingen inzien kwam dit initiatief steeds meer van de grond. Een horecaleverancier kwam vrolijk binnen op een dag: ‘Ik heb net een paar luifels van de gevel gereden, mag dat op de faalmuur?’
Klanten vertellen mij dat de drempel om fouten te delen lager wordt, omdat ze nu een vast moment of plek hebben om fouten te delen. Dat zorgt ervoor dat mensen sneller openheid van zaken geven, wat weer goed is voor het lerend vermogen van teams. De onderlinge relaties verbeteren omdat collega’s meer begrip voor elkaar krijgen. Het leuke is dat zo’n vast moment het ook makkelijk maakt om op een willekeurig moment fouten te delen, omdat het steeds normaler wordt.
Heb jij al een idee hoe je dit kunt gaan regelen binnen jouw team of organisatie? Wat past er goed bij jullie cultuur, denk je?
Door: Frank Deuring