We zijn hier niet wild aan het speculeren, of een verre toekomst aan het beschrijven. Het is al begonnen, ook al gaat het slechts om een paar ondernemingen in iedere bedrijfstak. Tot nu toe.
Nieuwe leiderstypen dienen zich aan. Ze zijn bescheiden, weten hoe beperkt hun eigen kennis is, maar ook hoe beperkt de kennis van hun bedrijf is. Ze zien dat contact met de buitenwereld noodzakelijk is om als onderneming te kunnen slagen. En als we denken aan een succesvolle onderneming, denken we niet aan succes in een beperkte, financiële zin, maar in de zin dat de onderneming een herkenbaar positief effect heeft op de wereld.
Of, zoals de econoom Umair Haque het omschrijft: ‘De eerste stap bij de grote verandering is een definitie van succes die verder gaat dan “het product”. Het is een culturele conditionering. We moeten die stap nog zetten.’
Neem de stap
Wij denken dat we op het punt staan die stap nu te nemen. Het zal gebeuren door een nieuw type onderneming, die we de onbegrensde onderneming noemen, in tegenstelling tot de traditionele beperkte corporatie of onderneming.
Een onbegrensde onderneming is op een totaal andere manier georganiseerd dan de traditionele industriële hiërarchie. De mensen die voorheen managers waren, of stafleden, zullen zichzelf niet langer beschouwen als werknemers, maar als collega’s of partners. Ze zullen niet alleen werken voor een salaris, maar ook voor een doel. Sommigen zullen werknemer zijn, zoals we die nu kennen. Maar velen zullen meedoen omdat ze betrokken zijn bij hun werk. Hun band met de onderneming zal mogelijk een stuk minder formeel zijn dan gebruikelijk was in het verleden.
Meer plezier en vervulling
Als we terugkijken op onze eigen ervaringen en de lessen die we hebben
geleerd van andere ondernemingen die een doel boven winst stellen, dan twijfelen we er geen moment aan dat mensen die betrokken zijn bij een onbegrensde onderneming meer plezier en vervulling uit hun werk halen.
Zo’n onderneming dient een doel dat uitgaat boven winst en product. Ze
zorgt voor veilig en milieuvriendelijk transport in plaats van domweg auto’s. Voor beter horen in plaats van gehoorapparaten. Voor het bevorderen van leren in plaats van alleen maar spelen. Zo’n onderneming verkoopt geen producten aan klanten, maar creëert waarde samen met de klant.
Ze heeft geen werknemers, slechts partners. Ze denkt inclusief, niet exclusief. Ze is onbegrensd in plaats van beperkt. Ze richt zich op leren, niet op vertrouwen op wat je al kent. Ze wordt geleid door leiders, niet door bazen en baseert zich op waarden, en stukken minder op macht. De organisatie kan publiek zijn of privaat, winstgericht of non-profit, groot of klein, lokaal of wereldwijd opererend, want de kracht berust op samenwerking. Die kent geen andere grenzen dan wat het doel verlangt.
Bron: Unboss
Door: Lars Kolind, Jacob Bøtter