Volgens Microsoft is de impact van AI te vergelijken met de introductie van de computer in de jaren ’90 en de opkomst van het internet in de jaren ’00. Van computers en het internet weten we inmiddels dat ze het reilen en zeilen in bedrijven voorgoed veranderden, en dit wordt ook van AI verwacht. Door bijvoorbeeld GenAI in te zetten voor het creëren van nieuwe ideeën of het personaliseren van informatie, verandert het niet alleen bestaande processen, maar opent het ook nieuwe deuren voor innovatie en samenwerking.
Ook al lijkt het misschien alsof dit soort toepassingen alleen zijn weggelegd voor grote multinationals, juist ook voor het mkb zijn er genoeg mogelijkheden om AI te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van GenAI voor het personaliseren van marketingmateriaal of het genereren van eindeloos veel nieuwe ideeën. AI biedt dus veel voordelen, maar het implementeren ervan kan voor veel bedrijven aanvoelen als een enorme klus. Er zijn dan ook verschillende uitdagingen die op het pad van mkb’ers terecht kunnen komen. Welke zijn dit en misschien nog wel belangrijker: hoe pak je ze aan?
Wie het kleine niet eert
De eerste uitdaging waar mkb’ers mee te maken kunnen krijgen, is dat het lastig kan zijn om uit te zoeken welke AI-technologie geschikt is voor het bedrijf. Deze keuze is niet altijd eenvoudig omdat er inmiddels een hoop verschillende technologieën beschikbaar zijn. Daarnaast hebben bedrijven vaak maar beperkte middelen en expertise om tot een keuze te komen. Hierdoor ontstaat het gevaar dat zij zonder strategie alle technologieën implementeren. Of dat ze juist naar de andere kant doorschieten en alle AI-tools krampachtig buitenhouden.Â
Om deze angst of juist dit overenthousiasme te beteugelen, is het voor bedrijven verstandig om klein te beginnen. De eerste stap daarbij is het zoeken naar specifieke gebieden in de organisatie waar AI de meeste waarde kan toevoegen. Voor mkb’ers is het bijvoorbeeld zinvol om te kijken hoe AI op het gebied van klantrelatiebeheer een waardevolle aanvulling kan zijn. Zo kunnen virtuele assistenten en chatbots klanten helpen met vragen en problemen. Na een succesvolle eerste implementatie kunnen bedrijven ervoor kiezen om de AI-toepassingen ook elders in de organisatie uit te rollen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld GenAI gaan inzetten bij het ontwikkelen van trainingsmateriaal of het personaliseren van marketingcampagnes.
Het blikveld van medewerkers verbreden
De tweede uitdaging voor mkb’ers is dat het lastig kan zijn om medewerkers te motiveren om actief deel te nemen aan de implementatie van AI. Dit kan komen doordat de meeste mensen van nature niet van verandering houden, maar kan ook voortkomen uit het feit dat medewerkers niet goed op de hoogte zijn van de impact van AI op hun werk.
Om dit te voorkomen is het belangrijk dat alle medewerkers begrijpen wat AI is, welke toepassingen relevant zijn voor de organisatie en welke gevolgen het heeft voor het dagelijkse werk. Zo kan het gebruik van AI bij bijvoorbeeld factureren er juist voor zorgen dat deze handmatige en vaak foutgevoelige taak tot het verleden behoort. En daar heeft elke medewerker baat bij.
Benadruk daarbij ook dat AI geen vervanging is van menselijk werk, maar dat het opereert als co-piloot, waarbij medewerkers nog altijd de regie in handen moeten houden. Het is juist een middel om het werk te verbeteren en te vergemakkelijken. Hierdoor krijgen medewerkers weer extra tijd om zich te concentreren op meer strategische en creatieve taken.
Kennis is macht
Het feit dat veel mkb-bedrijven weinig AI-expertise in huis hebben, is een derde uitdaging. Dit maakt het implementeren van deze technologie namelijk een stuk ingewikkelder. Het is dan ook essentieel dat bedrijven investeren in trainingen om de basisprincipes van AI te begrijpen. Denk daarbij aan een introductie over AI waarin je medewerkers de beginselen van uitlegt en hen enthousiast kan maken. Met deze zogenoemde aanjagers kan je vervolgens kijken welke taken of werkprocessen geschikt zijn om te ondersteunen met AI-technologie. Daarbij kan het helpen om Ook kan het helpen om case studies of succesverhalen over AI in vergelijkbare organisaties of in de branche te delen. Op deze manier kan je leren van de best practices van andere bedrijven of misschien wel een samenwerking opstarten.Â
Cybersecurity als prioriteit
De laatste uitdaging is dat medewerkers mogelijk het gevoel hebben dat AI-toepassingen een groot gevaar zijn voor de veiligheid van het bedrijf. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn als de cyberveiligheid op orde is. Zorg er daarom voor dat je data-integriteit, veiligheid en compliance met regelgeving, zoals de AVG, gewaarborgd zijn. Maar definieer ook regels voor gebruikers om een effectieve en veilige integratie te waarborgen. Denk bijvoorbeeld aan regels over het gebruik van gevoelige data. Daarnaast kan het nuttig zijn om duidelijke verantwoordelijkheden vast te stellen voor de implementatie, zoals wie verantwoordelijk is voor het plannen, uitvoeren of het beheren hiervan. Hierdoor wordt een gestructureerde uitrol van AI binnen het bedrijf gemakkelijker en worden de risico’s verminderd.Â
Een gezonde dosis lef
Hoe je het ook wendt of keert: AI gaat een steeds belangrijkere rol spelen in deze wereld en dus ook voor het mkb. Het is daarbij essentieel dat bedrijven zich afvragen hoe zij willen dat AI het werk beïnvloedt. Hoewel de implementatie van AI-toepassingen een aantal uitdagingen met zich mee kan brengen, zorgt een juiste dosis lef en een adequate implementatieaanpak ervoor dat mkb’ers profiteren van de kansen die AI biedt. Zo kan het handmatige taken automatiseren, relatiebeheer verbeteren en trainingsprogramma’s perfectioneren. En dit is nog maar het begin!
Door: Homam Karimi, CEO bij Studytube