Je hoeft niet alle ins en outs van het Business Model Canvas te kennen om het te kunnen gebruiken. Je kunt het gebruiken om je ideeën om te vormen tot een businessmodel zodat je risico’s kunt vaststellen, testen en managen. In dit artikel leggen we kort uit wat het Canvas is en welke onderdelen het bevat..
In het boek Businessideeën testen gebruiken we het Business Model Canvas om de wenselijkheid, haalbaarheid en levensvatbaarheid van een idee vast te stellen. Als je meer wil weten over het Business Model Canvas, raden we je aan Business Model Generatie te lezen. Ook online kun je meer informatie vinden.
Onderdelen Business Model Canvas
Het canvas bestaat uit de volgende onderdelen.
Customer Segments
Klantsegmenten beschrijven de verschillende groepen mensen of organisaties die je wilt bereiken en bedienen.
Waardeproposities
Beschrijven de verzameling producten en diensten die waarde creëren voor een bepaald klantsegment. (Lees ook: De waardepropositie, wat is dat?)
Kanalen
Beschrijven hoe een bedrijf communiceert met klantsegmenten en met hen een relatie opbouwt om een waardepropositie over te brengen.
Klantrelaties
Beschrijven welke relaties een bedrijf opbouwt met bepaalde klantsegmenten.
Inkomstenstromen
Beschrijven hoe een bedrijf geld verdient aan elk klantsegment.
Key resources
Beschrijven de belangrijkste assets die nodig zijn om van een businessmodel een succes te maken.
Kernactiviteiten
Beschrijven de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen om van zijn businessmodel een succes te maken.
Key partners
Beschrijven het netwerk van leveranciers en partners die van het businessmodel een succes maken.
Kostenstructuur
Beschrijft alle kosten die worden gemaakt bij het uitvoeren van een businessmodel.
Business Model Canvas wereldwijd gewaardeerd
Het Business Model Canvas wordt wereldwijd in hoog tempo geadopteerd. Belangrijkste reden is dat het model voorziet in een gemeenschappelijke taal voor strategie en innovatie. Deelnemers van een onderzoek onder 1300 gebruikers van het Canvasmodel uit een groot aantal sectoren gaven aan dat het model leidt tot betere strategische gesprekken en ideeën. De toepasbaarheid van het model blijkt zeer breed.
Bron: Businessideeën testen
Door: Alex Osterwalder, David J. Bland