Hoe weet je al als je solliciteert dat een mogelijke werkgever niet alleen lippendienst bewijst aan jouw wensen?
Veel pas afgestudeerden geven aan dat ze aanzienlijk minder salaris zouden accepteren als ze konden werken voor een bedrijf met een naar hun mening fantastische verzameling waarden, cultuur en leiderschap. Werkgevers doen er inmiddels alles aan om zich als zodanig te profileren. Hoe weet je of het beeld dat ze naar buiten brengen klopt? Hoe weet je of je niet te maken hebt met een giftige organisatie?
Rode vlaggen
- Kijk verder dan oppervlakkige extraatjes. Een pingpongtafel of saladbar zijn geen cultuur, het zijn gewoon dingen.
- Kijk rond als je gaat solliciteren. Let op de kantoorinrichting, hoe mensen met elkaar omgaan (hoor je paniek, angst, enthousiaste opwinding?), of dingen strak geregeld lijken of juist heel relaxed – en of het bij jou past. Ruikt het naar eten, dan hebben mensen te weinig tijd voor hun werk (leiderschapsprobleem).
- Check de wc’s. Is het schoon? Is het wc-papier niet op? (Zegt iets over de mentaliteit: na mij de zondvloed, los het zelf maar op.)
- Kijk naar hoe snel de sollicitatieprocedure gaat. Gehaast en onzorgvuldig recruitment is een teken dat het bedrijf snel poppetjes nodig heeft, en jij bent geen poppetje. Een te langdurig proces of gesprekken waarbij geen besluitvormers aan tafel zitten, zijn ook een teken aan de wand.
- Stel lastige vragen over de cultuur en waarden. Hoeveel van jullie business is gecentreerd rond een paar accounts of klanten? Wanneer hebben jullie voor het laatst een gewaagd idee opgepakt? Wanneer gebeurde er voor het laatst iets nadeligs (klant kwijt) en hoe ging het management daarmee om? Is ieders psychisch welzijn openlijk bespreekbaar in dit bedrijf? Waarover heb ik het laatste woord in mijn werk en waarvoor heb ik toestemming van mijn superieuren nodig? Wat is er aan jullie aanpak veranderd de laatste tijd, en hoe heb je die veranderingen geïmplementeerd?
- Stem af op de omvang van het bedrijf. Een vriendelijke sfeer is vooral in een klein bedrijf enorm van belang (check hoe mensen met elkaar omgaan, hoe de CEO communiceert). In een groot bedrijf moet je het verschil kunnen maken (check welke impact afzonderlijke werknemers kunnen hebben op de algehele richting van het bedrijf).
- Ga af op je gutfeeling. Als je instinct je influistert: dit voelt niet goed, hier moet ik niet zijn, luister dan. Je darmen (gut) zijn je tweede brein.
Bron: Fast Company, 10-10-2017
Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive
Boekentips: