Volgens ruim de helft van de Nederlandse managers (54%) is een authentiek merkverhaal net zo belangrijk voor commercieel succes als een goed product of goede dienst. Opvallend is dat kleinere organisaties (59%) hier meer waarde aan hechten dan middelgrote bedrijven (42%). Dit blijkt uit onderzoek van full-service digitaal bureau NOBEARS onder 516 eindverantwoordelijken in organisaties in Nederland. Vier op de tien (39%) managers geloven zelfs dat het onmogelijk is om een succesvolle organisatie op te bouwen zonder een sterk merkverhaal.
Merkverhaal boven businessmodel
Met een goed verhaal kun je zelfs een matig product succesvol maken, aldus 63 procent van de ondervraagden. Vooral onder jongere managers onder de 30 jaar (74%) leeft deze overtuiging. Een sterk merkverhaal valt niet alleen op in de markt, maar kan ook de koers van een organisatie bepalen. Zo vindt een kwart van de managers (26%) dat het succes van een organisatie meer afhangt van het merkverhaal dan van het businessmodel. Drie op de tien (29%) eindverantwoordelijken geven dan ook toe jaloers te zijn op bedrijven met een sterk merkverhaal.
Naleven merkbelofte
Uit een merkverhaal komt de merkbelofte voort. Het is belangrijk dat deze merkbelofte wordt nageleefd. In de praktijk blijkt dit lastig: één op de vijf eindverantwoordelijken (23%) vindt dat hun organisatie moeite heeft om de merkbelofte consistent na te leven. Zo is het waarmaken van de merkbelofte in de volledige klantreis een lastig verhaal voor een kwart van de ondervraagden (26%).
Naleven van de merkbelofte
Rens van Geel, CEO Bij NOBEARS: “Een krachtig merkverhaal is essentieel om op te vallen, maar uiteindelijk staat of valt het succes van een organisatie met het naleven van de merkbelofte. Consistentie is hierbij de grootste uitdaging, zoals ook blijkt uit de cijfers. Als organisatie gaat het niet alleen om klanten aantrekken, maar vooral zorgen dat je jouw merkbelofte in elke stap van de klantreis waarmaakt. Dat is tegenwoordig lastig door alle verschillende contactmomenten. Het vereist nauwe samenwerking tussen alle afdelingen in de organisatie, heldere communicatie en het continu onderzoeken en optimaliseren van de (online) klantreis. Door de merkbelofte echt centraal te stellen in de gehele klantreis, kun je als organisatie het vertrouwen van klanten winnen én behouden.”
Bron: NOBEARS