Als manager ontkom je niet aan vergaderen. Soms slokken die overleggen echter veel tijd op. Daarom is het fijn als vergaderingen soepel verlopen. En als manager kun je daar prima voor zorgen, als je de volgende tips toepast.
Vergadertips
- Begin positief. Begin eens niet standaard met het voorlezen van de agendapunten, maar begin eens met een positieve vraag. Dan breng je de deelnemers en jezelf in een positieve gemoedstoestand en dat is een fijn begin. Vraag bijvoorbeeld: Waar ben jij de afgelopen tijd blij van geworden?
- Vergader met een doel. Een vergadering levert een besluit op, of meerdere besluiten. Begin de vergadering al met dat doel voor ogen. Dan kun je daar op sturen en discussies terugbrengen naar de kern.
- De groep weet het. Wat het ook is, het team mensen waar je mee vergadert, heeft de oplossing. Veel mensen weten veel, zeker als kennis gebundeld wordt. En iedereen weet iets dat een andere niet weet, maak gebruik van de kracht van het collectief.
- Vergader eens staand. Als je staat, ben je actiever. En besluiten zullen sneller genomen dan wanneer er zittend vergaderd wordt.
- Stimuleer interactie. Stille wateren hebben diepe gronden. Juist de meest stille mensen hebben vaak een heldere kijk op zaken, omdat ze goed luisteren naar wat gezegd wordt, en ze – vaak – minder last hebben van hun ego dat in de weg zit. Stimuleer dus interactie en waak ervoor dat de standaard haantjes-de-voorste de vergadering overnemen.