De toeristensector is een van de snelst groeiende sectoren in de wereld. Hoe kunnen internationale normen en standaarden bijdragen aan de ontwikkelingen?
Overal ter wereld vertrouwen mensen meer en meer op reizen. Het is geen luxe meer, steeds meer mensen beschouwen reizen als een essentieel onderdeel van wie ze (willen) zijn. Het lijkt alsof iedereen en overal de toerismesector een enorme boost krijgt.
Een paar cijfers: in 2016 gingen 1,2 miljard mensen de eigen nationale grens over. Volgens de United Nations World Tourism Organization zal dat aantal in 2030 gestegen zijn tot 1,8 miljard. Internationaal toerisme neemt tegenwoordig 30 procent van de export van diensten wereldwijd voor zijn rekening. Het brengt economische voorspoed bij lokale collunities en het stimuleert wereldwijde connectiviteit.
Reizen is geen luxe meer. Steeds meer mensen beschouwen reizen als een essentieel onderdeel van wie ze (willen) zijn.
De rol van internationale normen
De rol van internationale standaarden in de toeristensector wordt nauwelijks besproken. Maar ze kunnen zeker bijdragen aan deze reistrends.
Veel landen beschikken niet over regels en richtlijnen. De Internationale standaarden geven de best practices weer zoals die gelden binnen het toerisme wereldwijd.
Transparantie, kwaliteit en promotie van toeristenactiviteiten zijn de doelen van de ISO/TC 228. Deze commissie wordt geleid door UNE, Spanje’s nationale normeninstituut. Dit heeft geresulteerd in 20 normen die organisaties helpt in het verbeteren van toeristendiensten zoals duiken, beschermde natuurgebieden en avontuurlijke vakanties.
Ook draagt het bij aan het ontwikkelen van ‘duurzame’ vakanties. In de laatste decennia is hier meer vraag naar door toeristen. Hotels en touroperators willen ook hun diensten duurzamer aanbieden.
Kwaliteit in reizen
Spanje dankt 11 procent van het BNP aan toerisme en een op de negen banen in Spanje is gerelateerd aan toerisme. Miguel Mirones, president van het Spaanse Tourist Quality Institute, vindt dat de toerisme-industrie meer aandacht moet geven aan kwaliteit van service en van infrastructuur. ‘Duurzaamheid kan alleen worden bereikt met producten en diensten die van hoge kwaliteit zijn.’ Volgens Mirones moeten bedrijven in de toerismesector begrijpen dat kwaliteit een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de sector.
International Year of Sustainable Tourism
De VN heeft 2017 uitgeroepen als het International Year of Sustainable Tourism. Het is de bedoeling dat gekeken wordt naar de gevolgen van klimaatverandering op toerisme en hoe CO2-uitstoot beperkt kan worden. Ook moeten oplossingen gevonden worden om zich beter aan te passen aan de gevolgen van de opwarming van de aarde.
De VN heeft 2017 uitgeroepen als het International Year of Sustainable Tourism.
De ISO/TC 228 heeft een werkgroep opgericht die zich bezig houdt met hoe accommodaties duurzamer kunnen worden. Er zijn inmiddels ook Awards for excellence ontwikkeld voor toerisme-organisaties die op gebied van duurzaamheid hoge resultaten hebben bereikt.
Bron: ISO.org
Lees ook:
https://www.sigmaonline.nl/2017/06/nieuwe-iso-standaard-helpt-treinen-op-tijd-laten-rijden/