Online consumentencommentaren over nieuwe producten zijn meer dan alleen maar mond-tot-mondreclame. Ze zijn ook een onmisbare kennisbron voor bedrijven die hun producten en diensten willen verbeteren of nieuwe willen ontwikkelen.
Een fabrikant die een product in de markt zet, wil zo snel mogelijk inzicht verwerven over eventuele verbetermogelijkheden. Onderzoekers van Concordia University (Montreal) deden een onderzoek naar hoe fabrikanten hierbij gebruik kunnen maken van commentaren die consumenten op internet plaatsen.
Tabletcomputermarkt
De onderzoekers richten zich op de tablet computermarkt en analyseerden online commentaren die werden gepost op populaire sites als Amazon en CNET (cnet.com) tussen april 2010 en mei 2011. Deze periode viel een jaar na de rollout van de iPad, waarin ook concurrenten van Apple, fabrikant van de iPad, hun eigen versie van de iPad introduceerden. Gebruik werd gemaakt van linguïstische data miningtechnieken om de taal van de commentaren te analyseren van 27 tabletkenmerken van zowel hardware als software.
Drie marktsegmenten
Er blijken drie categorieën consumenten te zijn: mensen die hun tablet alleen gebruiken voor persoonlijke taken, zakelijke gebruikers, en scholieren en studenten. Elke categorie heeft zijn eigen specifieke preferenties en bezwaren. Dit kan fabrikanten belangrijke aanwijzingen geven over hoe ze hun toekomstige ontwerpstrategie kunnen toespitsen op demografische gebruikerskenmerken.
Ook blijkt er slechts een geringe overlap te zijn tussen de drie categorieën. Deze onderzoeksbevinding wijst dat het voor fabrikanten essentieel is te begrijpen dat gebruikers producten van nieuwe (doorbraak)technologieën op verschillende manieren in hun leven integreren.
Kristallen bol
Op grond van hun onderzoeksresultaten concluderen de onderzoekers dat online commentaren gezien moeten worden als een ‘kristallen bol’ waarmee fabrikanten kunnen anticiperen op de richting waarin consumentenpreferenties zich ontwikkelen.
Bron: strategy-business.com Â