Binnenkort moeten organisaties met een ISO 9001-certificaat voldoen aan de nieuwe normen van ISO 9001:2015. Het bedrijf Euro-Mit Staal B.V. uit Vlissingen voldoet aan de nieuwe eisen. QHSE-manager Peter Bastiaansen blikt terug en vooruit.
Peter Bastiaansen is QHSE-manager bij EMS. In zijn rol is hij onder meer verantwoordelijk voor het ISO 9001-certificaat. Hij is enthousiast over de bedrijfskundige benadering van de nieuwe ISO 9001-norm. ‘Dat helpt je namelijk. Het managen van een bedrijf gaat over risico’s, kansen en belanghebbenden.’
ISO 9001-certificaat
Euro-Mit Staal behaalde in 1999 het ISO 9001-certificaat. ‘Het was toen vooral een manier om je te onderscheiden, later gingen klanten eisen dat je als leverancier het ISO 9002 certificaat had’, zegt Bastiaansen. ‘ISO 9001 was ook een handig hulpmiddel om je eigen bedrijfsvoering te structureren en te organiseren. Ik ben wel blij met de laatste ontwikkelingen in ISO 9001:2015. Nu wordt er veel meer uitgegaan van de bedrijfsvoering en staan de eigen bedrijfsprocessen centraal.’
Iedereen op scherp
Het certificeren conform ISO 9001 werd bij EMS voorheen door één persoon opgezet en bijgehouden. Dit deed hij naast zijn andere taken. ‘Zijn collega’s vonden dit ook wel makkelijk’, zegt Bastiaansen. ‘Voor een audit even iedereen op scherp zetten en daarna weer wachten op de volgende audit. Dit klinkt negatief en zo bedoel ik het eigenlijk ook. Een norm moet ondersteunend zijn om je als bedrijf te helpen ontwikkelen. Als je geforceerd werkt om het certificaat te behalen of te behouden, dan schiet je je doel voorbij.’
Een norm moet ondersteunend zijn om je als bedrijf te helpen ontwikkelen.
De meeste klanten vereisen dat EMS ISO 9001 gecertificeerd is. ‘Het geeft onze klanten enigszins het vertrouwen dat ons bedrijf op een gestructureerde manier is georganiseerd en ingericht. En het voorkomt dat iedere klant komt auditen.’
Eigen processen als uitgangspunt
Peter Bastiaansen is ervan overtuigd dat de eigen processen het uitgangspunt moeten zijn. ‘Vervolgens leg je de norm ernaast om te beoordelen of aan alle onderdelen van de norm voldaan wordt. De norm is dan min of meer een checklist.’
Het certificatieproces helpt hen de bedrijfsvoering effectief te organiseren: ‘De onderdelen in de norm helpen verbanden te leggen tussen de verschillende processen. Uitgangspunt blijven onze eigen bedrijfsprocessen.’
ISO 9001:2015
De nieuwe norm ISO 9001:2015 kan zijn goedkeuring wel wegdragen. Bastiaansen: ‘De nieuwe ISO 9001 bevat een paar zeer belangrijke en goede wijzigingen. Vooral het uitgaan van risico’s en kansen voor alle belanghebbenden. Dit is mijns inziens waar het om gaat. Focussen op dat wat ertoe doet: risico’s beoordelen en elimineren/reduceren en kansen benutten.’
De norm schrijft voor dat het management zich ermee bezig moet houden en zo hoort het ook.
Voordeel is ook dat de nieuwe norm niet afhankelijk is van één persoon, gaat hij verder. ‘De norm schrijft voor dat het management zich ermee bezig moet houden en zo hoort het ook. Voor mij als QHSE-manager is het de taak alle managers ervan te overtuigen dat ISO ons helpt te sturen op risico’s en kansen. Dit klinkt makkelijker dan het is. De een is enthousiast, de ander is terughoudend en weer een ander benadert het als een ‘moeten’. Het ligt vaak aan de ervaringen en het karakter van het individu of ze erin meegaan. Voor mij betekent het vooral veel informatie uitwisselen, betrokkenheid creëren en resultaten tonen, dit helpt draagvlak te creëren.’
Euro-Mit Staal B.V., Vlissingen
Euro-Mit Staal B.V. importeert een metaal, ‘electrical steel’, uit Japan. Electrical steel wordt gebruikt als kern in een transformator. Het electrical steel wordt aangeleverd als grote coils (rollen van ± 7.000 kg). Bij EMS worden deze coils geslit (mechanisch snijden met roterende messen) en geknipt naar de door de klant gewenste vorm, breedte en lengte. EMS heeft een slitcapaciteit van 45.000 ton/jaar en een knipcapaciteit van 3.750 ton/jaar. Er werken 65 medewerkers bij EMS.
Euro-Mit Staal (EMS) is is opgericht in 1991 in Vlissingen, Nederland. De belangrijkste redenen dat gekozen is voor Vlissingen als vestigingsplaats zijn de infrastructuur (zeehaven, spoor, snelwegen), communicatie (Engelse taal), beschikbaarheid van geschoold personeel en het investeringsklimaat.
Vanwege het specialistische karakter van electrical steel in transformatoren bevindt EMS zich in een niche-markt. Samenwerken met leveranciers en klanten is onlosmakelijk verbonden met de bedrijfsvoering. De vraag naar kwalitatief hoogwaardig electrical steel uit Japan geeft EMS een sterke positie in de Europese markt. De belangrijkste concurrenten bevinden zich buiten de EU (in Turkije).
Iedereen mede-verantwoordelijk
Bastiaansens leidinggevende stijl is erop gericht dat de eigenaar van ieder (deel)proces zich ook daadwerkelijk verantwoordelijk voelt voor dat proces. Bastiaansen: ‘Hij/zij moet de inhoud bepalen van zijn/haar deel van ons managementsysteem. Dit omvat alles binnen dit (deel)proces. Wij gebruiken hiervoor de SIPOC-benadering, maar denk ook aan instructie, training, communicatie en informatie geven en uitwisselen. Als QHSE-manager check ik of het compleet en logisch is, maar ook hoe het zich verhoudt tot andere processen.’
Rooskleurige toekomst
Peter Bastiaansen ziet de toekomst van EMS rooskleurig in. ‘Natuurlijk hebben wij ook te maken met risico’s waar we op moeten sturen, maar ik zie ook veel kansen. Iedereen hierin betrekken, binnen zijn/haar eigen mogelijkheden, is essentieel. Ook zoeken we actief hoe wij kunnen bijdragen aan waardetoevoeging bij onze klanten, dit zorgt voor een hechte ketenverbinding.’
Directies moeten het vanzelfsprekend vinden dat ook hun rol in ISO belangrijk is. De QHSE-manager heeft de taak dit proces te sturen en te begeleiden.
ISO 9001:2015 heeft een bedrijfskundige benadering en dat juich ik toe. Dat helpt je in het managen van het bedrijf. Het gaat over risico’s, kansen en belanghebbenden. Beslissingen worden vaak op basis daarvan genomen. De nieuwe ISO sluit hier mooi op aan. Directies moeten het vanzelfsprekend vinden en blij zijn dat ook hun rol in ISO als belangrijk beschouwd wordt. De QHSE-manager heeft de taak dit proces te sturen en te begeleiden. Soms lastig, maar o zo nuttig en noodzakelijk.’
Interview: Bernadette van Pampus, bvp-organisatieadvies.nlÂ
Bekijk hier ons dossier over ISO 9001
https://www.sigmaonline.nl/2018/02/iso-90012015-uitdagingen-en-kansen-organisatie/